Treinkaartje niet duurder door omvorming ProRail tot zbo

Kaartautomaat, NS

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de Tweede Kamer laten weten dat de omvorming van ProRail niet zal leiden tot hogere kosten voor het gebruik van het spoor. Reizigers zullen dus niet geconfronteerd worden met hogere prijzen voor het kaartje.

Met de omvorming van de spoorwegbeheerder van een privaat bedrijf naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) kan de spoorwegbeheerder straks geen btw meer aftrekken. Hierdoor ontstond de vrees dat dit zou leiden tot hogere kosten.

Uit een Kamerbrief van van Veldhoven blijkt dat ze kosten als gevolg van het verliezen van het BTW-voordeel, gaat compenseren via de gebruikersvergoeding voor het spoor. “Zo wordt voorkomen dat de omvorming via een hogere gebruikersvergoeding leidt tot hogere kosten voor verladers en reizigers.”

Planning

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat werkt op dit moment aan een wettekst met het voorstel om van ProRail een zbo te maken. Vanaf vrijdag gaat het departement stakeholders en andere overheden raadplegen over haar plannen.

Met de omvorming van de spoorwegbeheerder van bv tot zbo valt de spoorbeheerder onder de verantwoordelijkheid van het ministerie. Van Veldhoven is van plan het wetsvoorstel volgend jaar naar de Tweede Kamer te sturen. Naar verwachting zal ProRail vanaf begin 2021 een zbo zijn. Voorbeelden van bekende zbo’s zijn het Kadaster, het CBR, de Autoriteit Consument en Markt en De Nederlandsche Bank.

Kosten gebruik spoor

Ondernemersvereniging Evofenedex voor de logistiek is ‘zeer content’ dat de staatssecretaris belooft dat de kosten voor het gebruik van spoor door handels- en productiebedrijven niet stijgen. De belangenbehartiger zegt nooit een pleitbezorger te zijn geweest van de omvorming van ProRail, maar kan zich vinden in de randvoorwaarden die daaraan worden gesteld.

De ondernemersvereniging beklemtoont dat ProRail bij het verdelen van spoorcapaciteit terdege rekening moet houden met de belangen van het spoorgoederenvervoer. ‘Nu komen handels- en productiebedrijven regelmatig in de knel omdat er onvoldoende capaciteit is voor het af- en aanvoeren van goederen per spoor’, stelt Evofenedex.

Auteur: Rob Mackor

1 reactie op “Treinkaartje niet duurder door omvorming ProRail tot zbo”

Pat Rick|25.10.18|16:20

Van Veldhoven moet het ecosysteem rond het spoor zo maken dat men neigt naar samenwerking en de laagste kosten. KPIs en winstbejag leiden nu naar eilandvorming en hogere kosten. ProRail is een organisatie die vecht voor zijn zelfstandigheid, met zelfs spotjes op de radio (alsof een treinreiziger voor iets anders kan kiezen). Beter zou zijn een Frans of Duits model voor spoorbeheerder (gedeeltelijke integratie met nat. spoorbedrijf, naast andere vervoerders), maar dat vindt ProRail dus niet fijn