NS test snellere intercity tussen Randstad en Groningen

Met een testtrein die niet stopt op Assen en Lelystad, wil NS volgend jaar de mogelijkheden beproeven voor een snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Door twee stations over te slaan en iets sneller te rijden is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Op basis van de resultaten van de eenmalige test, wordt bepaald of die snellere intercity werkelijk in de dienstregeling wordt opgenomen.

Dat gebeurt volgens NS op zijn vroegst in 2021. De spoorvervoerder denkt er nu bijvoorbeeld aan om de trein twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere dienstregeling in te zetten. Wat het exacte traject in de Randstad zal worden moet nog worden vastgelegd.

Kortere reistijd

“Onze reizigers willen graag een kortere reistijd”, verklaart president-directeur Roger van Boxtel van NS deze test. “Daarom wil NS steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert. Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad. De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s. Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken.”

Door alvast eenmalig een trein als test te laten rijden, kan NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling. Dan gaat het bijvoorbeeld om de effecten voor de treintechniek, de infrastructuur en de dienstregeling. De testrit zal gereden worden met een TRAXX-locomotief met ICR-rijtuigen. Dat zijn dezelfde treinen die nu als IC Direct over de HSL rijden. Deze treinen kunnen gedeeltelijk een snelheid van 160 kilometer per uur behalen op de Hanzelijn, waar nu nog 140 kilometer per uur wordt gereden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.