Recordomzet voor Eurostar in derde kwartaal 2018

Eurostar, de hogesnelheidstreindienst tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa, heeft in het derde kwartaal van 2018 een recordomzet behaald. Dat komt onder meer door een forse toename van het aantal zakenreizigers en meer Amerikaanse passagiers. De omzet steeg met 17 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

In juli, augustus en september steeg het aantal passagiers met 12 procent, van 2,69 miljoen naar 3 miljoen. Een groot deel van de groei komt van de zakelijke markt. “Zij kiezen steeds vaker voor het gemak en comfort van de hogesnelheidstrein boven het vliegtuig voor reizen over het Kanaal”, aldus Eurostar.

Trein naar Amsterdam

Bovendien is de spoorvervoerder erg tevreden over de verbinding tussen Londen en Amsterdam via Parijs. Dat heeft gezorgd voor 130.000 extra passagiers op dit traject sinds de route in april werd gelanceerd. “Na een sterke zomerperiode is Eurostar goed blijven presteren, gestimuleerd door onze nieuwe treinverbinding van Londen naar Amsterdam, die het reizen tussen deze belangrijke hoofdsteden heeft getransformeerd”, aldus topman Mike Cooper.

De vraag is dusdanig hoog dat in juni 2019 een extra dagelijkse trein vanuit Londen wordt geïntroduceerd. “Het potentieel van onze Amsterdamse route is groot, omdat Nederland steeds populairder wordt als een zakelijke en toeristische bestemming”, vertelt Cooper. Het aantal treinen kan bovendien nog verder omhoog als de regeringen eind 2019 grenscontroles in Nederland introduceren.

Amerikaanse passagiers

De trein wordt verder veel gebruikt door inwoners van de Verenigde Staten. Ook eerder dit jaar werd al een stijging opgemerkt door de vervoerder en in het derde kwartaal nam het aantal reizigers uit de VS opnieuw met 6 procent toe ten opzichte van een jaar geleden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.