Contract met Abellio voor ScotRail wordt niet vroegtijdig beëindigd

De Schotse overheid heeft een voorstel afgewezen om het contract met Abellio voor het Schotse spoorvervoer zo snel mogelijk te verbreken. Dit plan ontstond bij de oppositiepartij Labour, nadat de prestaties op het spoor een dieptepunt bereikten. De politieke partij wil dat de privatisering van het spoorvervoer wordt teruggedraaid en dat de overheid weer de verantwoordelijkheid over het treinvervoer krijgt.

Dit melden verschillende Schotse media. De algemeen directeur van Alex Hynes had woensdag eerder al erkend een voorschot te hebben gekregen, ondanks de tegenvallende prestaties van ScotRail. Het gaat hier om een extra bedrag van 23 miljoen pond, om gaten in de financiering op te vangen. Hynes benadrukte ook dat het geld was waar Abellio toch recht had op. “”De betaling is vervroegd en zal na verloop van tijd worden verminderd in overeenstemming met de franchiseovereenkomst.”

Motie

Politicus Colin Smyth kwam met de motie om nu al te besluiten het contract van Abellio in 2022 te laten aflopen. Die mogelijkheid zit in het huidige contract. “Onder het gefragmenteerde, geprivatiseerde spoorsysteem dat we vandaag hebben is het OV losgekoppeld van de publieke dienstverlening. Onze treinen moeten een essentieel onderdeel zijn van die dienstverlening, in plaats van louter te worden gebruikt voor winst door commerciële bedrijven.”

Uiteindelijk werd zijn voorstel echter met 85 tegen 34 stemmen afgewezen. Onder andere minister Paul Wheelhouse erkende de uitdagingen van Abellio om de gestelde doelen te halen. “Maar het is belangrijk om niet uit het zicht te verliezen dat ScotRail al belangrijke verbeteringen heeft gerealiseerd en dat meer verbeteringen in het verschiet liggen voor Schotland.”

Contract

Het contract voor NS-dochter Abellio om het vervoer in Schotland uit te mogen voeren startte in 2015 en duurt tot 2025. Maar de Schotse regering heeft de mogelijkheid om in 2020 het contract op te breken als er slecht wordt gepresteerd. Dan is het vanaf 2022 aan een nieuwe vervoerder om het treinvervoer te exploiteren.

Ook de Transport-woordvoerder van de Tory-partij vond het te vroeg om nu al te besluiten tot deze maatregel. “We kunnen niet voorspellen wat de kwaliteit van de dienstverlening in 2020 zal zijn”, stelde Jamie Green. “Het is dus onmogelijk om al te zeggen of we in 2020 deze clausule in het contract willen toepassen.” Hij is ook niet overtuigd dat het terugdraaien van de privatisering het juiste besluit is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.