FNV: decentralisatie weinig zinvol zonder investeringen

Het openbaar aanbesteden van sprinterdiensten uit het hoofdrailnet heeft weinig zin zonder extra investeringen in het spoor. Dat zegt spoorvakbond FNV in reactie op een onderzoek naar de decentralisatie van vier sprinterlijnen. Een decentralisatie zonder aanvullende investeringen heeft waarschijnlijk weinig effect.

In het Regeerakkoord maakte de regering bekend meer sprinterdiensten uit het hoofdrailnet te willen aanbesteden in regionale OV-concessies. Om de mogelijkheden daarvan te bekijken, heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden om vier sprinterdiensten aan te besteden, namelijk Zwolle – Groningen, Zwolle – Leeuwarden, Apeldoorn – Enschede en Dordrecht – Breda. Het is gebleken dat dit voor twee lijnen kansrijk is.

Investeringen

Maar volgens de vakbond heeft de staatssecretaris een belangrijke conclusie uit het rapport niet in haar brief aan de Tweede Kamer opgenomen. Onderzoeksbureau Twynstra Gudde stelt namelijk dat de vier onderzochte lijnen verschillen van de eerste lijnen die werden aanbesteed, omdat bij de huidige sprinterdiensten altijd sprake is van samenloop. Het huidige succes van de gedecentraliseerde lijnen is deels te verklaren door frequentieverhogingen, maar dat is bij de vier lijnen die nu overwogen worden door die samenloop lang niet altijd mogelijk.

Twynstra Gudde waarschuwt dat de verbeteringen door decentralisatie beperkt zullen blijven als er niet extra geïnvesteerd wordt in het spoor. “Feitelijk staat hier, dat zonder forse investeringen het opknippen van het Hoofdrailnet en het openbaar decentraal aanbesteden van al deze vier lijnen, weinig tot geen positief effect voor de regio en haar reizigers zal hebben”, stelt FNV.

Decentralisatie

De staatssecretaris heeft in haar brief benadrukt dat ze nog geen definitief besluit heeft genomen over het mogelijk aanbesteden van de lijnen. Daarvoor is eerst nog meer onderzoek nodig. De spoorvakbond is tevreden dat de staatssecretaris meer onderzoek wil doen en benadrukt dat marktwerking niet altijd positief is. “Onze leden, met name in de periferie van Nederland, ervaren dagelijks de negatieve gevolgen van het versnipperde spoorlandschap. Wij zullen de staatssecretaris en de Tweede Kamer daarover blijven informeren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.