Roger van Boxtel, president-directeur van NS (foto: NS)

Toch stop op Assen voor snellere trein Groningen-Randstad

NS zal als experiment ook een snellere trein laten rijden tussen de stad Groningen en de Randstad, waarbij wél gestopt wordt op station Assen. Onlangs kondigde de spoorvervoerder een proef aan om de reistijd tussen de regio’s te versnellen, maar die testtrein zou station Assen overslaan. Dit tot onvrede van enkele politici in Noord-Nederland.

Volgens RTV Drenthe heeft president-directeur Roger van Boxtel van de NS in een gesprek met gedeputeerde Henk Brink en wethouder Harmke Vlieg van Assen toegezegd een tweede proef te doen waarbij de trein wel zal stoppen in Assen. Uiteindelijk zal worden besloten of er zo’n snellere trein komt en welke variant dan gaat rijden.

Drie minuten

De beslissing van NS om niet te stoppen op Assen, werd meteen fors bekritiseerd. De Drentse gedeputeerde en de gemeente Assen vonden dat Assen onterecht overgeslagen werd. Brink benadrukte dat de provincie een financiële bijdrage levert aan het oplossen van knooppunten in het spoornetwerk in Noord-Nederland. Bovendien zou er ‘slechts’ drie minuten gewonnen worden door station Assen over te slaan. In totaal wil de NS een kwartier winnen op de huidige dienstregeling door enkele stations over te slaan.

Om Assen tegemoet te komen, worden er nu dus twee proeven gedaan. Begin 2019 zal een snellere trein rijden die Assen nog overslaat. Op een later moment wordt nogmaals een snellere trein ingezet, maar die zal dus wel stoppen op dit station. Dit zal ook worden voorgelegd aan de Spoortafel, waarin ook de noordelijke provincies, de gemeente, Arriva en het OV-Bureau Groningen Drenthe zijn vertegenwoordigd.

Experiment

NS hoopt door dit experiment te kijken of het reizen per trein tussen Groningen en de Randstad aantrekkelijker gemaakt kan worden. Bovendien zouden de resultaten van deze proef, gebruikt kunnen worden door andere regio’s. NS krijgt hierdoor zelf inzichten in de benodigdheden voor een dergelijke versnelling, zoals de effecten hiervan op de treintechniek, de infrastructuur en de dienstregeling.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

8 reacties op “Toch stop op Assen voor snellere trein Groningen-Randstad”

Ton Spies|03.12.18|10:19

Over pakweg 20 jaar is het heel gewoon om treinen volgens plan en al rijdend los te koppelen.

Van de snelle trein naar Groningen wordt het achterste deel tijdig losgekoppeld en stopt te Assen alvorens ook door te rijden naar Groningen.

Waarom het nog wel 20 jaar duurt is omdat er nog niemand op het idee is gekomen en/of om dit serieus uit te werken.

Loek van der Heide|04.12.18|10:15

(IC+ v/max 200(?) stopt ook te Assen)
Met de IC+ (200 km/h) investeren NS / Prorail en I&M/VenW eindelijk in het be-oogde 3-treinensysteem analoog aan Rail’21 : Agglo/Regio, (100/140 km/h)Regio directc(140 km/h) en Intercity+ .
Dat Assen nu ook als ‘IC’ station als stopplaats opgenomen word in de ‘Diretissimo’ is niet meer dan logisch. Onlogisch is het getalm van Prorail / I&M-VenW aangaande de noodzakelijke uitrol van ERTMS in de Interreg- spoorverbindingen AF Groningen en om Maastricht

Loek van der Heide|04.12.18|10:19

(Stoppen te Assen/ERTMS op al de InterReg-verbindingen Groningen/Enschede/Nijmegen/Maastricht e.v. de EU in)
Met betere, betrouwbaardere en snellere InterReg- spoorverbindingen AF Oost/ Z-Oost NL de EU in levert het cluster aan regionale spoorverbindingen een reële by-pass mogelijkheid tot sneller, en doorgaand reizen ook in de bereikbaarheid binnen Randstad-Holland
Tel hierbij op de ‘vergeten’ schakel Harlingen-Anna Palowna en ook sneller sporen v.a. DenHelder-/-Afsluitijk naar Schiphol e.v.

Loek van der Heide|04.12.18|10:25

(Stoppen met de IC+ extra ook te Assen)
Hoe zit het dan met de bereikbaarheid van Friesland-Harlingen-Leeuwarden via Zwolle of via Afsluitdijk– Randstad dan?
Waar blijft de Friese lobby voor sneller sporen via Zwolle maar zeker ook via Harlingen-Afsluitdijk? Mijn uitgangspunt is EN blijft de ontsluiting van EN de Noordelijke zeehavens Harlingen/Groningen Seaports EN Amsterdam Randstad-Noordflank (Velzen/Ijmuiden/Den Helder)

Hans Beukers|04.12.18|12:12

In het Verenigd Koninkrijk kenden ze dit systeem al in de 19e eeuw. Slipcoaches werden deze treinen genoemd.

Wiebe Goossen|04.12.18|12:34

Het hier geopperde idee van een trein via de Afsluitdijk is zeker waard te bestuderen. Echter, de infrastructuur die hierop aansluit in Friesland en eventueel Groningen zou dan wél drastisch opgewaardeerd moeten worden: dubbel spoor en electrificatie tussen Harlingen en Leeuwarden (-Groningen) lijken hiervoor een vereiste en zal dus wel in de papieren gaan lopen, nog afgezien van de bouwtijd….

Ibo de Joode|04.12.18|14:42

Zelf wonend in Franeker vind ik het Afsluitdijk verhaal onzinnig. Komt er ook nooit. De meeste relaties vanuit Friesland liggen m.i. onder het Noordzeekanaal. Enige wat nuttig zou zijn is de aanleg van de Zuiderzeespoorlijn, maar die is ooit al eens weggegeven. Daarnaast kun je wel snel ri. Amsterdam willen, maar voorbij Almere is de infrastructuur totaal ontoereikend. Eerst maar 4 sporen Almere – Weesp en Weesp van 6 naar 8

Pat Rick|06.12.18|14:44

@Ibo: De Zuiderzeespoorlijn is inderdaad een gemiste kans en nu blijkt dat deze toch eigenlijk erg nodig is. Het noorden heeft zich laten afschepen met een miljard

Almere, als voorstad van A’dam, moet eigenlijk aangesloten worden op de A’damse metro, die ook moet worden uitgebreid naar Zaandam en Schiphol/Hoofddorp. ProRail/NS willen nu metro gaan spelen door meer treinen te rijden, maar zullen nooit de frequentie van metro halen. Wel miljarden investeren om afhankelijkheid van spoor te houden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.