Drielandentrein mag ook Duitsland nog niet in

De Drielandentrein die vervoerder Arriva wil aanbieden tussen Luik, Maastricht en Aken gaat niet rijden vanaf 9 december. Op het laatste moment is gebleken dat de toelatingsprocedure voor het Duitse spoor niet op tijd kan worden afgerond, waardoor rijden tussen Aken en Maastricht nog geen optie is. België gaf eerder al geen goedkeuring, zodat de Drielandentrein ook niet tussen Luik-Guillemins en Maastricht kan rijden.    

Er worden al enkele jaren plannen gemaakt voor een Drielandentrein, die het Belgische Luik via Maastricht en Heerlen met het Duitse Aken verbindt. De bedoeling van vervoerder Arriva was om die trein met ingang van de nieuwe dienstregeling in Limburg te laten rijden. Maar voor de start van de verbinding is Arriva afhankelijk van de partijen die goedkeuring moeten geven voor het nieuwe materieel in combinatie met de nieuw aangelegde infrastructuur.

Aan beide kanten van de grens ontbreekt die goedkeuring nu. België had dit al eerder duidelijk gemaakt, maar Arriva wilde wel op 9 december starten met een grensoverschrijdende treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Maandag is gebleken dat de oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten teveel druk geeft op het correct afronden van de gehele procedure. Daardoor loopt ook de start van de verbinding tussen Nederland en Duitsland vertraging op.

Afstel

Het is nog niet duidelijk wanneer de trein tussen Aken en Maastricht wel kan gaan rijden, maar Arriva benadrukt dat er geen sprake is van afstel. “Arriva werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure en alle daarvoor benodigde handelingen. De testritten, zoals die voor materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december waren voorzien, gaan gewoon door.”

De vervoerder stelt het erg vervelend te vinden voor reizigers die hierdoor nog langer moeten wachten op deze verbinding. Reizigers op dit traject zullen daarom vanaf 9 december op een deel van het traject tijdelijk van busvervoer gebruik kunnen maken. De geplande actie om reizigers één dag gratis te laten reizen vervalt voorlopig, maar zal op een later moment nog wel worden aangeboden.

ERTMS

De Belgen hebben vorige maand al geweigerd om goedkeuring te geven voor het nieuwe materieel, omdat de treinen niet voorzien zijn van het veiligheidssysteem ERTMS. Arriva brengt daar tegenin dat de treinstellen wel zijn voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen, zoals die in de drie landen worden gehanteerd. Bovendien zijn de treinen wel degelijk voorbereid op inbouw van ERTMS, voor het moment dat dit systeem op het traject in de drie landen operationeel is.

Reizigersorganisaties pleitten enkele weken geleden al bij Nederlandse en Belgische politici om alsnog snel een vergunning voor de grensoverschrijdende trein te regelen. Weliswaar schrijft Europese regelgeving voor dat treinen in 2025 uitgerust moeten zijn met ERMTS, maar de nieuwe Arriva-treinen zullen dat systeem ruim voor 2025 hebben. “De Drielandentrein is zeer welkom bij de reiziger en zal naar verwachting aan een grote behoefte voldoen. De reizigersorganisaties vragen de betrokken partijen om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen”, schreven organisaties Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be.

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Drielandentrein mag ook Duitsland nog niet in”

Pat Rick|06.12.18|15:03

@kees boer: dit komt omdat specialisten zijn vervangen en er niet meer op inhoudelijke gronden besluiten worden genomen, maar op wensdenken en andere belangen. Zie ook problemen met Kamperlijn, Kijfhoek, derde spoor in Duitsland. Zie ook Lelystad airport met gepruts door LVNL, MER, belevingsvluchten en nu met VVR-wetgeving.

kees boer|05.12.18|19:56

Lijkt dat men geen railproject meer kan plannen;zie eens de Hoekse lijn,de Uithoftram en iedere keer maar perikelen met de HSL en wat zou je niet zeggen met de trein van Bad bentheim naar Nordhorn ?
Ook al toegezegd dat deze de komende dienstregeling zou starten

Pat Rick|05.12.18|12:24

@Wiebe: Inderdaad een drogreden: men verschuilt zich achter procedures, net als met het derde spoor tussen Emmerik en Oberhausen, waar de procedures zich ook voortslepen. Terwijl de ontsluiting per spoor door DB van JadeWeser-Port bij Wilhelmshaven voor Duitse begrippen in recordtijd werd gerealiseerd. Bij de laatste lagen de voordelen vooral bij DB.

Daarom zal de verdubbeling van Kaldenkerken-Dulken ook lang op zich wachten: DB rijdt liever hun IC bus tussen Dusseldorf en Eindhoven

Paul Lamote|04.12.18|23:07

@Loek van der Heide
ERTMS is zo absurd duur dat daar niets van terecht gaat komen.

Antoine Berben|04.12.18|18:36

Hoe dan ook dit is natuurlijk een sof van de eerste orde en nog maar weer eens een voorbeeld dat internationaal zeggen iets heel anders is dan internationaal denken.

Sijtse Peterson|04.12.18|12:53

Al jaren is het een probleem van Heerlen naar Aachen uren onderweg heen en terug.

Wiebe Goossen|04.12.18|12:19

Dat er al een HST-spoor tussen Luik en Aken ligt is natuurlijk geen argument; de Drielandentrein is immers niet bedoeld als sneltrein tussen beide plaatsen. Als ERTMS het probleem zou zijn, dan vraag je je toch af hoe men in het verleden zich in vredesnaam zónder wist te helpen; lijkt een beetje een drogreden….

Hans Van Hoof|04.12.18|11:20

Er is natuurlijk ook al een HST-spoor tussen Luik en Aken…

Arco Sierts|04.12.18|10:17

De zoveelste “systeem-kwestie”. Het verschil tussen enerzijds (management/bestuurs-)theorie & anderzijds de praktijk is consequent elke keer weer HET probleem in het spoorse.
Theorie denkt het ene, praktijk is het andere. Als men dat op beleidsniveau nu NOG niet ziet, dan ben je als bestuurder, beleidsmaker en manager blind.
Dit probleem is generiek, maar op het spoor heeft het extreme vormen aangenomen door het botsen van 2 sturingsprincipes: techniek ‘bottom-up’ en bestuur ’top-down.’

Loek van der Heide|04.12.18|10:08

(ERTMS inpassing: 3-landentrein mag na België ook Duitsland niet in…)
Wat is’t probleem met de infvoering van ERTMS? Waarom beperken Prorail c.q. MinVenWI&M zich enkel tot Randstad-Eindhoven en Betuweroute? Voor de Interregionale spoorverbindingen met buurlanden Dld en België/Luxemburg/Frankrijk is er via het TEN-tec program geld v.u. Brussel beschikbaar? De regio’s in ‘Perifere haak’ buitenom Ranstad-Holland moeten zich beter weren en het ERTMS program opeisen