FNV: marktwerking spoor holt opleidingsuren uit

Trein van Keolis
Foto: Inge

De aanbeveling van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de concessieverlener een belangrijkere rol te laten spelen bij spoorveiligheid tijdens concessiewisselingen, is bij spoorvakbond FNV Spoor in het verkeerde keelgat geschoten. “De staatssecretaris dient de decentrale overheden heldere, gelijke eisen op te leggen voor iedere concessie”, reageert FNV. De ILT onderzocht onlangs de gevolgen van concessiewisselingen op de veiligheid van het spoor.

Dit onderzoek heeft geleid tot vier aanbevelingen. Een nieuwe spoorwegonderneming moet voldoende tijd krijgen. Daarnaast moet de concessieverlener dus meer sturing geven. Om problemen te voorkomen, is het verder belangrijk om de haalbaarheid van de dienstregeling te testen. Als laatste wordt gestimuleerd om te onderzoeken of de huidige privacywetgeving de overdracht van het veiligheidsdossier hindert. FNV noemt de conclusies van de Inspectie best redelijk, maar onvoldoende en te algemeen.

Veiligheid geen onderdeel gunning

De spoorvakbond richt zijn pijlen op twee punten. Zo is het in de ogen van FNV onacceptabel om een nieuwe vervoerder meer tijd te gunnen. “Veiligheid is immers een primair belang waarin tijd om te wachten tot medewerkers de juiste kwalificaties hebben, kan betekenen dat er tot die tijd ernstige ongevallen voorvallen. Dat is Russisch roulette met spoormedewerkers en reizigers en dus onacceptabel.”

Bovendien is FNV ook niet te spreken over een belangrijkere rol van de concessieverlener bij een concessiewisseling, omdat daardoor de concessieverlener de bepalende factor wordt. FNV is van mening dat de staatssecretaris zelf degene is die vaste eisen moet opleggen voor elke concessie. “Dan kan niet meer op basis van veiligheid om het spoor worden geconcurreerd.”

Gelijke eisen

Als het aan de vakbond ligt, worden twee eisen in alle concessies standaard. De opleidingsinzet en kosten – denk dan aan theorie, praktijk én wegbekendheid – moeten in ieder concessie worden opgenomen en ook worden vergoed. Verder moet elke machinist aan de vereiste criteria voldoen vóór de start van een nieuwe concessie. Dit houdt in dat de machinist dus op tijd zijn opleiding en het leren van de wegbekendheid moet hebben afronden.

FNV benadrukt dat Nederland één van de beste en meest veilig opererende spoorsectoren van de wereld heeft, maar dat op dit moment de grenzen bereikt zijn. “In het belang van onze spoorwegveiligheid roepen wij u op om bovenstaande kanttekeningen te betrekken bij de aangedragen aanbevelingen van de ILT”, pleit de vakbond bij Van Veldhoven.

Lees ook:

ILT: concessiewisselingen bedreigen veiligheid spoor

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.