NS: punctualiteit opnieuw toegenomen

VIRM op spoor (foto: NS)
Via beeldbank NS

Goede cijfers voor spoorvervoerder NS in 2018. Volgens de vervoerder is afgelopen jaar 92,6 procent van alle reizigers op tijd op zijn bestemming gearriveerd. Dat is één procentpunt hoger dan een jaar eerder. Verder had 2,4 procent van de reizigers meer dan een kwartier vertraging en ook dat is een kleine verbetering in vergelijking met een jaar eerder.

Reizigers hebben het ook getroffen met een beperkt aantal zeer grote storingen. In 2017 waren er nog zes dagen met zeer grote hinder voor treinreizigers, terwijl dit jaar alleen op 18 januari het spoorvervoer op grote schaal gehinderd werd. Vanwege een storm moest NS de dienstregeling staken en de schade aan het spoor was fors.

Goede treindagen

Aan de andere kant was het aantal zogenaamde ‘goede treindagen’ hoog. Dit zijn dagen waarop meer dan 90 procent van de treinen op tijd reed. Er zijn nog enkele weken te gaan in 2018 en NS heeft nu al 258 goede dagen geregistreerd. Dat is opnieuw een stijging, want in 2017 telde NS 218 goede dagen en in 2002 konden slechts 13 dagen van het jaar in deze categorie worden geplaatst.

NS meldde vorige week al dat het weer erg gunstig is geweest in de herfstperiode. Door de droogte zorgden vallende blaadjes nauwelijks voor problemen en ook hevig stormweer bleef uit. Tegelijkertijd stelt de vervoerder dat de betrouwbaarheid van de treinen is toegenomen. NS heeft begin december het ISO 55000 certificaat. Dit certificaat wordt uitgereikt aan organisaties die hun ‘hun bedrijfsmiddelen gedurende de hele levensduur op een doelmatige, duurzame en kosteneffectieve wijze beheren’.

“Ik ben blij dat de inzet van onze mensen steeds beter zichtbaar wordt voor de reiziger”, vertelt president-directeur Roger van Boxtel van NS. “Goed onderhoud, een slimme dienstregeling en op tijd rijden door onze machinisten en conducteurs zorgen ervoor dat we steeds vaker op tijd zijn. Met oog op de reizigersgroei, gaan we er alles aan doen om dit in 2019 vast te houden.”

Storingen

Ook in 2018 zijn er wel enkele opvallende storingen geweest. Zo werd het treinverkeer rondom Amsterdam tot tweemaal toe flink ontregeld in augustus. Een keer kwam dit door een incident met de veiligheid en de andere keer door grote storing op de Verkeersleidingspost van ProRail. Dit laatste zorgde voor chaos op het spoor rondom Amsterdam. Daarnaast blijven verdachte pakketjes meerdere keren per jaar zorgen voor storingen op het spoor. Dit gebeurde in 2018 in totaal 104 keer.

NS blijft inzetten op een zo goed mogelijke dienstregeling. Dit wordt onder meer gedaan door onderhoud op een slimme manier te plannen en gebruik te maken van innovatieve technieken. Dit heeft er al toe geleid dat in 2018 minder treinen langs de kant voor onderhoud. Per maand staan tussen de 400 en 450 rijtuigen bij onderhoudsbedrijven voor gepland en ongepland onderhoud. “Het afgelopen jaar kwam het aantal rijtuigen dat aan de kant stond gemiddeld uit slechts 370 rijtuigen per maand. Zo heeft NS meer treinen beschikbaar voor de reiziger.”

Lees ook:

Grafiek goede treindagen (bron: NS)

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS: punctualiteit opnieuw toegenomen”

Pat Rick|14.12.18|11:57

Goed nieuws. Eerst naar 95% toewerken en dan naar 99%