Traxx locomotief met rijtuigen over HSL (bron: NS)

NS verwacht ook in 2018 prestatienorm op HSL te halen

Foto: Trein op HSL-lijn. Foto ter illustratie. NS

Spoorvervoerder NS verwacht in 2018 opnieuw de afgesproken prestatienormen op de HSL te halen, al is de reizigerspunctualiteit waarschijnlijk wel iets lager dan in 2017. NS moet volgens afspraken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een reizigerspunctualiteit op de HSL halen van 82,1 procent. Tot aan december kwam de punctualiteit uit op 82,7 procent.

Volgend jaar zal blijken wat de reizigerspunctualiteit in de laatste maand is, maar NS is dus positief over het uiteindelijke resultaat. Uit het dashboard van ProRail blijkt dat in de eerste helft van december één op de vijf treinen over de HSL meer dan 5 minuten vertraging heeft gehad, maar ProRail rekent anders. Overigens behaalde NS eerder vooral slechte cijfers op de kpi ‘zitplaatskans’ en het is nog de vraag welk resultaat daar is behaald. Vorig jaar werd die norm voor het eerst in drie jaar behaald, nadat NS een andere rekenmethode mocht gebruiken.

Eerdere prestaties

Dit jaar is de punctualiteit dus 82,7 procent in vergelijking met 83,5 procent in 2017. Dat is fors lager dan op de rest van het netwerk en het vervoer op de HSL blijft dan ook een struikelpunt voor NS. Nog steeds valt op de hogesnelheidslijn 5 tot 7 procent van de treinen uit en daarvan wordt driekwart veroorzaakt door de trein. NS erkent daarom ook dat de prestaties van de trein en de lijn beter moeten en werkt daar hard aan met ProRail.

“Een treinstranding op de HSL gebeurt vaker dan we willen”, stelt NS. “Dat komt door de combinatie van de trein (TRAXX met rijtuigen) en de infrastructuur. NS heeft speciaal voor de HSL nieuwe intercity’s besteld. Deze komen vanaf eind 2021 op de baan. De verwachting is dat deze beter presteren dan de huidige TRAXX-locomotieven.”

Daarbij moet er nog steeds rekening gehouden worden met de kwetsbare infrastructuur van de HSL. Weliswaar zijn de treinen die nu rijden op de HSL geschikt gemaakt om op de lijn te rijden, maar ze zijn hier hier niet specifiek voor ontworpen. Bovendien toonde een extern onderzoek eerder ook al dat de lijn nog 700 miljoen euro nodig is om de lijn voldoende te verbeteren. Volgens NS gaat dit voorlopig niet gebeuren.

Verbeteringen

Wel wordt er verder gewerkt om de problemen te verhelpen. Zo is de uitval van de treinen in november al flink verminderd in vergelijking met oktober, doordat NS en ProRail werken aan de oplossing voor de problemen met de software-update.

Bovendien wil NS de reizigers tegemoet komen door sinds begin deze maand een extra trein in te zetten tussen Amsterdam en Rotterdam en de huidige treinen langer te maken. Dit moet voor reizigers de zitplaatskans en het comfort vergroten. Ook wordt de prijsverhoging voor de toeslag uitgesteld.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS verwacht ook in 2018 prestatienorm op HSL te halen | OVPro.nl
Traxx locomotief met rijtuigen over HSL (bron: NS)

NS verwacht ook in 2018 prestatienorm op HSL te halen

Foto: Trein op HSL-lijn. Foto ter illustratie. NS

Spoorvervoerder NS verwacht in 2018 opnieuw de afgesproken prestatienormen op de HSL te halen, al is de reizigerspunctualiteit waarschijnlijk wel iets lager dan in 2017. NS moet volgens afspraken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een reizigerspunctualiteit op de HSL halen van 82,1 procent. Tot aan december kwam de punctualiteit uit op 82,7 procent.

Volgend jaar zal blijken wat de reizigerspunctualiteit in de laatste maand is, maar NS is dus positief over het uiteindelijke resultaat. Uit het dashboard van ProRail blijkt dat in de eerste helft van december één op de vijf treinen over de HSL meer dan 5 minuten vertraging heeft gehad, maar ProRail rekent anders. Overigens behaalde NS eerder vooral slechte cijfers op de kpi ‘zitplaatskans’ en het is nog de vraag welk resultaat daar is behaald. Vorig jaar werd die norm voor het eerst in drie jaar behaald, nadat NS een andere rekenmethode mocht gebruiken.

Eerdere prestaties

Dit jaar is de punctualiteit dus 82,7 procent in vergelijking met 83,5 procent in 2017. Dat is fors lager dan op de rest van het netwerk en het vervoer op de HSL blijft dan ook een struikelpunt voor NS. Nog steeds valt op de hogesnelheidslijn 5 tot 7 procent van de treinen uit en daarvan wordt driekwart veroorzaakt door de trein. NS erkent daarom ook dat de prestaties van de trein en de lijn beter moeten en werkt daar hard aan met ProRail.

“Een treinstranding op de HSL gebeurt vaker dan we willen”, stelt NS. “Dat komt door de combinatie van de trein (TRAXX met rijtuigen) en de infrastructuur. NS heeft speciaal voor de HSL nieuwe intercity’s besteld. Deze komen vanaf eind 2021 op de baan. De verwachting is dat deze beter presteren dan de huidige TRAXX-locomotieven.”

Daarbij moet er nog steeds rekening gehouden worden met de kwetsbare infrastructuur van de HSL. Weliswaar zijn de treinen die nu rijden op de HSL geschikt gemaakt om op de lijn te rijden, maar ze zijn hier hier niet specifiek voor ontworpen. Bovendien toonde een extern onderzoek eerder ook al dat de lijn nog 700 miljoen euro nodig is om de lijn voldoende te verbeteren. Volgens NS gaat dit voorlopig niet gebeuren.

Verbeteringen

Wel wordt er verder gewerkt om de problemen te verhelpen. Zo is de uitval van de treinen in november al flink verminderd in vergelijking met oktober, doordat NS en ProRail werken aan de oplossing voor de problemen met de software-update.

Bovendien wil NS de reizigers tegemoet komen door sinds begin deze maand een extra trein in te zetten tussen Amsterdam en Rotterdam en de huidige treinen langer te maken. Dit moet voor reizigers de zitplaatskans en het comfort vergroten. Ook wordt de prijsverhoging voor de toeslag uitgesteld.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.