Station Zwolle Stadshagen (bron: ProRail)

Station Zwolle Stadshagen opent eind 2019

Station Zwolle Stadshagen gaat uiterlijk in december 2019 open. Dat hebben de provincie Overijssel, Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen afgesproken. Aanpassingen aan het spoor van de Kamperlijn en het sneller keren van de trein op station Zwolle moet ervoor zorgen dat straks ook op dit station kan worden gestopt.

Station Zwolle Stadshagen werd in december 2017 in gebruik genomen, maar al snel bleek dat de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur niet behaald zou kunnen worden. De grond onder de Kamperlijn bleek daarvoor te slap te zijn. Er werd dus besloten om maximaal 100 kilometer per uur rijden en station Zwolle Stadshagen voorlopig over te slaan.

Oplossingen

In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 kilometer per uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro en wordt te duur geacht.

Er is besloten om kleine infrastructurele maatregelen te nemen, korter te stoppen op station Zwolle Stadshagen en de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen aan te passen. De treinen vertrekkeneerder van station Zwolle en komen later aan. Doordat de dienstregeling gereden wordt met 100 kilometer per uur in plaats van de oorspronkelijk beoogde 140 is de ruimte voor het opvangen van eventuele vertragingen beperkt.

Bij een vertraging kunnen overstaptijden verminderen of missen reizigers hun aansluiting. Eerder is al aangegeven dat met een stop op station Zwolle Stadshagen de overstap op station Zwolle in de richting van Lelystad en Den Haag niet gehaald wordt.

Aanvullende maatregelen

Om een deel van de verloren tijd weer goed te maken, neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Daarnaast wordt het perron van station Zwolle Stadshagen verlengd. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen. Deze maatregel wordt alleen uitgevoerd als daarmee de verwachte rijtijdwinst ook daadwerkelijk behaald kan worden en gaat bijdragen aan een betrouwbare dienstregeling. ProRail gaat daarnaast bovenleidingmasten bij IJsselmuiden beter funderen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Station Zwolle Stadshagen opent eind 2019”

kees boer|27.12.18|17:29

Dit is toch wel iets om moedeloos te worden dat dit zo lang moet duren en beschamend !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.