NS investeert 400 miljoen extra in nieuwe sprinters

Sprinter Nieuwe Generatie op station Haarlem (foto: NS)
Foto NS

Spoorvervoerder NS bestelt nog eens 88 nieuwe sprinters. Die extra treinen zijn nodig om reizigers ook in de toekomst comfortabel te blijven vervoeren, want door deze bestelling wordt het aantal zitplaatsen uitgebreid met 15.000 stuks. Het is de bedoeling dat in 2023 in totaal 206 van deze treinen op het Nederlandse spoor rijden.

De spoorvervoerder heeft eerder al 118 Sprinters Nieuwe Generatie (SNG) besteld bij Spaanse treinfabrikant CAF. De eerste voertuigen uit deze bestelling zijn begin deze maand ingestroomd en de laatste treinen van die bestelling moeten in 2020 allemaal op het spoor rijden. In totaal investeert NS 3,5 miljard euro in nieuwe en gemoderniseerde treinen.

Extra zitplaatsen

Het is nodig om meer treinen te bestellen, omdat de groei van het aantal reizigers blijft doorzetten. “Reizigers zijn enthousiast over deze sprinters en onze collega’s vinden het een prettige trein om op te rijden”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur bij de NS. “En persoonlijk vind ik hem prachtig.”

“Met deze aanvullende bestelling voegen we wederom zitplaatsen toe aan onze sprintervloot. En dit is nodig om ook in de toekomst reizigers op deze trajecten comfortabel te vervoeren. Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor: 48 procent van de reizigers reist (voor een deel van de reis) met een sprinter.”

Interieur

De SNG-treinen zijn onder andere uitgerust met wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, voldoende plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap. Bovendien is het interieur van deze treinen open en transparant en zijn de voertuigen energiezuinig.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.