Logo ScotRail op trein

Demonstranten in Glasgow eisen vernietiging contract Abellio

Tijdens een protest op Glasgow Central Station maandagochtend pleitten demonstranten voor de verscheuring van het contract met NS-dochter Abellio in Schotland. Het protest was georganiseerd door vakbond TSSA, die al veel langer druk uitoefent op de Schotse overheid om de marktwerking op het spoor terug te draaien. 

Abellio bood maandag excuses aan voor de slechte service en heeft toegezegd om compensatie te geven aan reizigers die vaak getroffen zijn door vertraging of uitval. “Hoewel onze teams elke dag hard werken om de service te leveren die u van ons verlangt, is het de realiteit dat we beneden de norm hebben gepresenteerd die u van ons verwacht en verdient”, schrijft de vervoerder op haar website.

Vertraging en uitval

Tegelijkertijd stelde de vervoerder dat het aantal uitgevallen treinen al geleidelijk aan het dalen is in de afgelopen weken en Abellio verwacht dat die daling doorzet. Maar de vakbond en demonstranten lijken daar niet in te geloven. “Passagiers hebben het recht om boos te zijn op ScotRail. Ook 2019 is gestart met vertragingen en uitgevallen treinen en de treinen zijn niet eerder zo overvol geweest. Abellio excelleert alleen in het teleurstellen van haar klanten”, aldus Manuel Cortes, leider van de TSSA.

Hij legt de schuld met name bij de het bedrijf Abellio en het management. Zij zouden volgens de vakbond slecht plannen, bewust te weinig mensen inplannen en te veel de nadruk leggen op goedkoop opereren. De oorzaak daarvan zit hem in de privatisering van het spoorbedrijf. “Als het spoor weer onder publiek eigendom komt, dalen de prijzen en gaan de investeringen in rollend materieel en personeel omhoog. Bovendien worden winsten terug in het spoor geïnvesteerd.”

Problemen

In 2014 kreeg de NS-dochter het contract gegund om tien jaar het vervoer in de concessie ScotRail te mogen verzorgen, maar er is vanaf het begin veel kritiek gekomen op de vervoerder. De slechte prestaties van de afgelopen tijd komen volgens Abellio met name doordat de vervoerder personeel moest laten oefenen op nieuwe treinen en routes en door de late levering van treinen door bouwers Hitachi en Wabtec.

Bovendien had de vervoerder ook nog te maken met een verbod op overuren en werk op rustdagen door vakbond RMT. Dit is nu opgelost, maar maakte het nog lastiger om het personeel de benodigde trainingen te laten volgen. Overigens erkent Abellio dat dit geen excuus is voor de slechte prestaties en belooft beterschap.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Demonstranten in Glasgow eisen vernietiging contract Abellio”

Wiebe Goossen|08.01.19|11:53

Gezien de door de vakbonden gecreëerde ‘omstandigheden’ blaast men wel erg hoog van de toren!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.