Conducteur, trein, NS, perron

Regelmatig trein vertraagd door instappen na fluitsignaal

Zeker 71 procent van de conducteurs maakt het wel eens mee dat reizigers nog in de trein stappen nadat het fluitsignaal al heeft geklonken. Dit zorgt voor onnodige vertraging. Dat heeft NS geconcludeerd na een enquete onder het personeel. De spoorvervoerder is een campagne gestart om reizigers te informeren over de risico’s en om begrip te vragen.

Het gebeurt regelmatig dat reizigers nog proberen in te stappen nadat de conducteur al heeft gefloten. Vaak gaat dit goed, maar lang niet altijd. Volgens NS is bovendien het aantal geregistreerde deurbeknelling in de afgelopen vijf jaar gestegen van 25 in 2013 naar waarschijnlijk 69 in 2018.

Gevaarlijke situaties

Hoewel het hier nog steeds om relatief kleine aantallen gaan, benadrukt NS dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door dit gedrag. “Vooral in de spits en ’s avonds laat proberen reizigers nog na het fluitsignaal in te stappen”, vertelt NS-conducteur Hans Dekker. “Dat begrijp ik ook, want je wil op tijd op je werk zijn of na een avond uit lekker naar huis.”

“Niet iedereen is zich alleen bewust van de mogelijke gevolgen. In Utrecht heb ik meegemaakt dat een meisje na het fluitje nog snel de trein in dook en vervolgens met haar knie de trap raakte. Gelukkig was er toevallig een arts in de trein aanwezig die haar direct kon helpen. Ze is vervolgens met een ambulance afgevoerd.”

Campagne

In 2016 kwam NS ook al met een campagne om reizigers te waarschuwen niet meer in te stappen na het fluitsignaal. Op dat moment duurt het nog een aantal seconden om de deur te sluiten, maar verschillende reizigers zien dit juist als een signaal om te gaan rennen om de trein nog te halen. Dit terwijl NS juist wil dat mensen na het fluitje niet langer instappen, omdat dit anders tot gevaarlijke situaties leidt.

De campagne duurt tot 28 januari en moet reizigers ervan overtuigen niet langer halsbrekende toeren uit te halen om de trein nog te halen. “Ik hoop op minder hartverzakkingen”, aldus conducteur Angela Monsieurs. “Voor mij is de veiligheid van reizigers de belangrijkste reden om hieraan mee te doen.”

Bovendien is het ook zo treinen door laatkomers vertraging oplopen, wat vervelend is voor de reizigers die al in de trein zitten. Monsieurs: “Laatst zag ik een man in volle vaart de trein in springen, het fluitsignaal had al geklonken en de deuren gingen dicht. Ik hield mijn hart vast en dacht; die valt straks al zijn tanden uit zijn mond. Gelukkig liep het goed af, maar dat geldt niet voor iedereen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Regelmatig trein vertraagd door instappen na fluitsignaal”

Teko Salverda|15.01.19|13:06

Niet meer instappen na fluit geeft een minder goede verdeling over de trein. Vroeger liep je door en stapte je na de fluit direct in, en liep je in de trein verder.
Nog eerder werd gefloten op het tijdstip van de dienstregeling. Treinen vertrokken dus iets te laat. Dit werd veranderd door 20″ vóór vertrektijd te fluiten. Maar nu mag je 20″ voor vertrek niet meer mee. Dit leidt tot haastige reizigers. Beter lijkt 2x een fluit: 20″ (‘direct instappen’) resp. 5″ (‘niet meer instappen’).

Rian van der Borgt|15.01.19|20:00

Als je de overstaptijden inkort door al voor de vertrektijd te fluiten (soms tot wel 1 minuut), dan kun je dit fenomeen verwachten.
Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Een reizigersgerichte NS zou dus pas op de gepubliceerde vertrektijd fluiten. De rest is interne keuken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.