reizigers, station, Nijmegen

Onderzoek naar elektrische busverbinding Nijmegen-Kleef

De gemeente Nijmegen overweegt een onderzoek naar een elektrische busverbinding tussen Nijmegen en het Duitse Kleef op de plek waar nu spoor ligt. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van vragen over de reactivering van de grensoverschrijdende spoorlijn. Nijmegen ziet meer kansen voor een beter OV door alternatieven te zoeken voor een treinverbinding.  

Al jaren wordt er gesteggeld over de heropleving van deze verbinding, die al decennialang gesloten is. Om die reden wil de gemeente niet te strak vasthouden aan een trein, al benadrukt het college dat het een treinverbinding dus niet tegen zal werken. “Het is niet correct dat Nijmegen deze spoorverbinding niet wil, maar wel correct dat ons college denkt dat de kans op reactivering van de spoorverbinding zeer beperkt is.”

Patstelling

Dit komt met name omdat de betrokken partijen het op een aantal punten niet eens kunnen worden. Aan de Duitse grens wordt gepleit voor een trein, maar door ontwikkelingen in Groesbeek aan de Nederlandse kant is hier een tramverbinding meer voor de hand liggend. Ook over de financiën kan geen overeenstemming worden bereikt. Bovendien zijn er partijen die de reactivering van deze treinverbinding helemaal niet wenselijk vinden, zoals de gemeente Berg en Dal.

Politici Theo de Wit van de PvdA en Maarten Bakker van de VVD hadden vragen gesteld over de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleef. Deze partijen hebben begrepen dat er vanuit de Nederlandse kant was besloten om de spoorlijn geen nieuw leven in te blazen, waardoor ook het Duitse De Kreis Kleve de stekker uit het project heeft getrokken. Echter is onlangs de motie ‘nog sneller naar Kleve 3.0’ aangenomen en dit blijft dus op de uitvoeringsagenda van het college staan.

Minimale inspanning

Het college stelt echter de tijd en het budget voor de reactivering van de spoorlijn tot een minimum te willen beperken. Dit omdat de gemeente jarenlang aan het project heeft getrokken, samen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen, zonder enig effect. Daarom is het volgens het college slimmer om te zoeken naar alternatieven voor beter OV in de regio.

Sind afgelopen 9 december heeft het busvervoer tussen de twee plaatsen al een impuls gehad. Zo rijdt de bus op lijn 58 vaker en sneller tussen Kleef en Nijmegen en rijdt de bus nu direct naar campus Heyendaal, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen. Bovendien belooft de gemeente met andere betrokken partijen om tafel te gaan over andere mogelijke verbeteringen.

Lees ook:

Petitie voor trein Nijmegen-Kleef aangeboden aan Conny Bieze

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Onderzoek naar elektrische busverbinding Nijmegen-Kleef”

Pat Rick|16.01.19|14:28

Het is ongelooflijk teleurstellend dat Nijmegen dat milieu altijd hoog in het vaandel had, dit niet doorzet. Natuurlijk hebben ze hun buit al binnen: een nieuw perroneiland voor hun station.

Verzet komt uit Groesbeek waar ze een leuk centrum hebben, maar geen trein willen hebben (NIMBY-gedrag). Directe verbinding met Roergebied zou erg waardevol zijn en er wonen veel NL-ers over de grens die nu de auto nemen. Gisteren lag er een steen scheef in de Burchtstraat en liep het busvervoer in de soep.

Maarten-Joost Swenker|21.01.19|16:41

Terecht dat deze lijn niet wordt gereactiveerd. Hoge kosten en er zullen weinig mensen van gebruikmaken.

Wiebe Goossen|22.01.19|11:17

Nijmegen en het ‘Rheinische Hinterland’ zouden beide gebaat zijn met een internationale spoorverbinding, dus waarom die lijn naar Kleef níet opnieuw in gebruik nemen? Angst?

John van Rooij|22.01.19|16:05

Dit is al jaren bewust de grond in geboord, mede door Groesbeek die Iligaal een nieuw gemeentehuis gebouwd hebben op spoorgrond net op de rand van het vrije profiel.Er zijn o.a door de Radboud Universiteit en die van Duisburg haalbaarheidsonderzoeken gedaan in 1993 en 1998 en beide waren positief. Ook was er aan duitse kant al geld gereserveerd en geoormerkt hiervoor. Dm 18 miljoen. Ook heeft er in Kleef een onderstation met spanningswissel instalatie gestaan.Groesbeek en Nijmegen Bedankt!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.