Sprinter Nieuwe Generatie op station Haarlem (foto: NS)

Extra nachttrein voor traject Haarlem-Amsterdam

Als het aan de gemeente Haarlem en spoorvervoerder NS ligt, gaat vanaf eind dit jaar een extra nachttrein rijden tussen Haarlem en Amsterdam. De huidige nachttrein die sinds 2017 rijdt, vervoert gemiddeld 120 personen naar Amsterdam en op de terugweg 40 man. De gemeente Haarlem heeft daarom besloten het huidige contract te verlengen en een andere trein verder uit te breiden. 

Er rijdt al enkele jaren op vrijdag- en zaterdagnacht een trein tussen Haarlem en Amsterdam. Die vertrekt in Haarlem om 02.00 uur en rijdt vanuit Amsterdam weer terug naar Haarlem rond 03.00 uur. Naar verwachting zal de extra nachttrein een uur na de huidige laatste trein gaan rijden.

Kosten

De gemeente Haarlem stelt voor de proef voor het jaar 70.000 euro beschikbaar. Voor de verlenging van de eerste nachttrein is slechts 10.000 euro per jaar nodig. Er was in eerste instantie 50.000 euro per jaar gereserveerd, maar NS heeft gemerkt dat op de nachttrein geen extra beveiliging nodig is. Daarom hoeft de gemeente minder financiering bij te dragen.

De tweede nachttrein zal wel duurder zijn, omdat NS verwacht dat de tweede trein minder gebruikt zal worden. Daarom moet de gemeente dus 20.000 euro bijdragen. Bovendien is in de eerste trein tot nog toe geen extra beveiliging nodig, maar voor de tweede trein zal dit zeker op het begin wel worden ingezet. Na een jaar wordt gekeken of dit nodig is.

Coalitieakkoord

Deze extra trein komt voort uit het coalitieakkoord ‘Duurzaam doen’. In dit akkoord hebben de coalitiepartners met bewoners en partners in de stad afspraken gemaakt over de verduurzaming en de toekomstbestendigheid van de stad. In 2017 werd al gepleit voor extra nachttreinen door Haarlemse politici.

Lang niet alle nachttreinen zijn succesvol, omdat het vaak erg duur is om ze te laten rijden en het aantal reizigers gewoonlijk beperkt is. Vorig jaar werd nog besloten om een van de twee nachttreinen tussen de Randstad, Drenthe en Groningen op te heffen, omdat het aantal reizigersaantallen tegenviel.

Lees ook:

Nachttrein van Groningen naar Amsterdam vervalt

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.