NS dunt dienstregeling uit wegens voorspelde sneeuwval

Sprinter, sneeuw, NS, vertraging, kou, trein

NS en ProRail hebben besloten om op dinsdag 22 januari met een aangepaste dienstregeling te rijden. Zo wordt ingespeeld op de sneeuwval die verwacht wordt. Op de meeste plekken in Nederland rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. Die keuze is gemaakt om ervoor te zorgen dat reizigers zelfs in extreme weersomstandigheden veilig en betrouwbaar naar hun bestemming kunnen reizen.

Sneeuwval kan de dienstregeling ernstig verstoren. Daarom willen NS en ProRail ‘het zekere voor het onzekere nemen’. Bovendien waarschuwt NS dat het nog steeds mogelijk blijft dat reizigers met storingen worden geconfronteerd en vragen ze reizigers rekening te houden met langere reistijden of drukte.

Meer ruimte

Door de dienstregeling uit te dunnen krijgt NS meer ruimte om problemen op te lossen. Om het treinvervoer zo goed mogelijk te laten verlopen, zet NS extra medewerkers in op de stations en in de treinen en houdt ProRail extra sneeuw- en storingsploegen achter de hand, net zoals hulplocomotieven.

Daarnaast zijn NS-treinen ook al behandeld met anti-icing-installatie. Dit houdt in dat treinen aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen zich aan de trein te hechten. Daardoor wordt voorkomen dat brokken sneeuw en ijs van de trein tussen de wissels kunnen vallen of de leidingen onder de trein beschadigen.

Reizigersorganisaties

Het besluit kan op weinig waardering rekenen van de Maatschappij voor Beter OV en spreekt over een ‘ontstellend gebrek aan ambitie’. Er wordt daarom ook gepleit voor een ingrijpen van de staatssecretaris van IenW. “Het getoonde ambitiegebrek weerhoudt mensen ervan, de auto weg te doen en te kiezen voor de trein. Dat staat haaks op de milieudoelstellingen waar ons kabinet zo’n grote broek van aan heeft”, aldus voorzitter Rikus Spithorst.

Rover pleit vooral voor extra flexibiliteit en het mogelijk maken van snellere aanpassingen. Door de planning meer betrouwbaar te maken, wordt het uitvoeren van de dienstregeling minder kwetsbaar. “Zo kan de inzet van een LUD wellicht worden verkort tot een deel van de dag of zelfs worden voorkomen. Hierdoor hebben reizigers minder last van het extreme weer en worden vertragingen vermeden”, aldus Rover.

Daarnaast twijfelt Rover of er wel genoeg middelen beschikbaar zijn om extreem weer aan te pakken. Gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat hebben bijvoorbeeld veel meer geld daarvoor beschikbaar. ProRail heeft maar 40 storingsploegen actief, naast de monteurs op goederentrein en extra bemanning op het OCCR. “Gezien het maatschappelijk belang van openbaar vervoer vraagt Rover de politiek meer middelen ter beschikking te stellen voor de betrouwbaarheid van ons spoor tijdens winterweer.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.