Trein Maastricht-Aken (foto René Hameleers, Arriva)

Groen licht voor trein Maastricht-Aken

De grensoverschrijdende trein tussen Maastricht en Aken is op zondag 27 januari gaan rijden. Het nieuwe materieel dat is aangeschaft door Arriva is officieel goedgekeurd door Duitsland. Eigenlijk zou de trein al met ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2018 gaan rijden, maar die deadline werd niet gehaald.

In de tussentijd heeft Arriva met bussen gereden op het traject, maar daaraan is nu een einde gekomen. De grensoverschrijdende trein zal tussendoor stoppen op Aken West, Herzogenrath, Eygelshoven Markt, Landgraaf, Heerlen, Valkenburg en Meersen. “Ik ben enorm verheugd met deze directe verbinding tussen Maastricht en Aken. Een mooie stap voor alle reizigers”, aldus de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus.

Drielandentrein

Het is de ambitie van Arriva om een drielandentrein te laten rijden, die naast Aken en Maastricht ook het Belgische Luik aandoet. Het nieuwe materieel kan daarom op drie verschillende stroomspanningen rijden en is uitgerust met drie veiligheidssystemen. De Belgische overheid heeft echter nog steeds geen goedkeuring gegeven voor het materieel en volgens Arriva is nog niet bekend wanneer dit zal veranderen. “Betrokken partijen streven ernaar om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten. Uiteraard als daarbij aan alle eisen qua beveiliging en toelating is voldaan”, aldus de vervoerder.

De rit tussen de Aken en Maastricht per trein duurt 55 minuten en draagt volgens Arriva bij aan een betere verbinding tussen Nederland en Duitsland per openbaar vervoer. Duitsers kunnen makkelijker in Maastricht komen, waarmee ze verder kunnen reizen naar Utrecht en Amsterdam. Andersom kunnen Nederlanders gemakkelijker het OV pakken richting steden zoals Keulen, Berlijn en Frankfurt.

OV-chipkaart

Het is mogelijk om de hele route tot aan Aken met de OV-chipkaart betalen. Arriva heeft daarvoor de juiste incheckpalen geplaatst op de stations in Duitsland. Het tarief voor de reis is afhankelijk van de route. Tussen Aken en Herzogenrath geldt het tarief van de Aachener Verkehrsverbund (AVV) en voor grensoverschrijdend reizen wordt het Nederlandse tarief gevraagd.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “Groen licht voor trein Maastricht-Aken”

Pat Rick|24.01.19|17:28

Goed nieuws. Nu moet Heerlen weer een directe verbinding met Amsterdam terugkrijgen. Want Aken is nu beter verbonden dan Amsterdam/Schiphol

Eric van Schadewijk|28.01.19|17:17

Hoezo moeten reizigers via Maastricht richting Utrecht/Amsterdam?
Vanuit Heerlen rijdt de NS ieder half uur die kant al op…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.