NMBS-trein op station Brussel

Minder dan helft NMBS-treinen rijdt op tijd

Van alle treinen van de Belgische spoorvervoerder NMBS komt slechts 49,1 procent met minder dan een minuut vertraging op zijn bestemming aan. Dat is flink lager dan de officiële stiptheidscijfers die NMBS maandelijks publiceert, waarin treinen als punctueel worden gerekend wanneer ze met minder dan zes minuten te laat arriveren in het eindstation of in het eerste station van de Brusselse Noord-Zuidverbinding.

Dit meldt de Belgische krant De Tijd, die inzicht heeft gehad in ongepubliceerde cijfers over de prestaties van NMBS. Uit die cijfers blijkt dat de vervoerder vooral worstelt om punctueel te rijden tijdens de spitsuren. In de ochtendspits weet slechts 40,7 procent van de treinen op tijd zijn bestemming te bereiken en tijdens de avondspits niet eens 40 procent.

Punctualiteit

Al langere tijd wordt er in België geworsteld met de punctualiteit en zowel vervoerder NMBS als infrabeheerder Infrabel erkennen dat verbeteringen nodig is. Maar de cijfers die De Tijd heeft mogen inzien, worden door Infrabel bestempeld als interne berekeningen. “Het enige geldige en officiële cijfer is de norm van 5 minuten en 59 seconden”, aldus woordvoerder Frédéric Petit.

Als gerekend wordt met de officiële cijfers reed vorig jaar 87,2 procent van de treinen in 2018 op tijd. Dat is een daling van het punctualiteitscijfer in vergelijking met een jaar eerder en ook minder dan door de Belgische federale overheid wordt geeist. De afspraak is namelijk dat zeker 92 procent van de treinen op tijd moet komen.

De vervoerder stelt dat een groot deel van het probleem komt door de gebrekkige investeringen in infrastructuur, de treinen en de perrons. Uit cijfers blijkt dat het grootste deel van de vertragingen wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld spoorlopers en ongevallen. Circa een kwart is toe te rekenen aan Infrabel. Maar ook nog 30 procent komt door NMBS zelf, onder andere door mankementen aan het rollend materieel.

Klanttevredenheid

De teleurstellende prestaties van de Belgische spoorvervoerder zorgen bovendien voor onvrede bij de reizigers. In 2017 was slechts 60,9 procent van de reizigers tevreden over de NMBS en dat is een flinke daling in vergelijking met een jaar eerder. NMBS en Infrabel willen met behulp van 46 maatregelen de stiptheid op korte termijn verbeteren. Voor NMBS gaat het dan onder meer om het verbeteren van de vertrektijd door een eenvoudiger ‘klaarmakingsproces’.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Minder dan helft NMBS-treinen rijdt op tijd”

Treinreiziger.nl|25.01.19|19:04

Bij de 1-minuutnorm zijn er in Nederland geen cijfers bekend. Voor RTL was dat destijds reden om een wob-verzoek in te dienen, maar uiteindelijk zonder succes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.