Aangepaste lestijden succesvol tegen drukke ochtendspits

Arnhem, trolleybus
(foto: Inge Jacobs)

Het aanpassen van de aanvangstijden van de lesuren op de Radboud Universiteit, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en het ROC Nijmegen heeft zeer goed gewerkt tegen overvolle treinen en bussen. Dat hebben de onderwijsinstellingen opgemerkt sinds de maatregel is ingevoerd in september 2018. De spits is afgevlakt zo blijkt uit een analyse van de OV-chipkaartdata.

Om 08.15 uur is het aantal treinreizigers met gemiddeld 22 procent verminderd. In de bussen is het op het drukste moment ongeveer 10 procent rustiger. Het verruimen van de starttijden van colleges is een van de acties die nu wordt onderzocht om de spits aan te pakken. Onder andere NS-topman Roger van Boxtel heeft al eerder gevraagd aan onderwijsinstellingen om dit te overwegen.

Nieuwe tijden

Sinds afgelopen september starten de colleges van de scholen in de regio Arnhem-Nijmegen op verschillende momenten in de hoop de bijna 50.000 studenten beter te spreiden. “Dat een groot deel van hen vijftien minuten heeft geschoven in hun agenda’s om de spitsdrukte te beperken, is goed nieuws voor alle spitsreizigers, ook voor de mensen die niet op de campus moeten zijn”, aldus wethouder mobiliteit Harriët Tiemens. “Spreiding draagt bovendien bij aan de verkeersveiligheid. Door samen te werken hebben we een prachtig resultaat bereikt.”

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is enthousiast over de proef, vooral vanwege de toenemende vraag naar OV. “Om ervoor te zorgen dat het OV zoveel mogelijk reizigers kan blijven bedienen moeten we alle zeilen bijzetten. Een deel van de oplossing zit in het beter spreiden van reizigers. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Radboud Universiteit doen het. Je ziet gelijk dat het werkt als niet iedereen tegelijk de trein of bus in stapt. Ik ga graag met de resultaten uit Nijmegen in gesprek met andere regio’s, want ik hoop dat velen dit geslaagde voorbeeld gaan volgen.”

MaaS-pilot

Het initiatief komt uit de koker van de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal, waarin naast de verschillende onderwijsinstellingen ook Arriva, NS, Connexxion en enkele overheden betrokken zijn. Zij werken daarnaast aan een Mobility as a Service-pilot. Dit moet het mogelijk maken om medewerkers die gebruikmaken van het openbaar vervoer aansluitend deelauto’s en deelfietsen aan te bieden. Het is de bedoeling dat die pilot in 2019 realiteit wordt.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.