ProRail-topman: versnel treinen buiten Randstad

Pier Eringa, directeur ProRail

De treinen tussen grote steden in de provincie en de Randstad moeten veel sneller gaan rijden. Door de maximumsnelheid naar 200 of zelfs 250 kilometer te verhogen, krijgen steden als Enschede, Middelburg en Maastricht een veel betere verbinding met de Randstad. Dat adviseert ProRail-topman Pier Eringa.

Hij is van mening dat de landelijke politiek zich nu te veel richt op het spoor in de Randstad en op het hoogfrequent rijden, terwijl de regio vergeten wordt. Hoogfrequent rijden is daar minder belangrijk dan een kortere reistijd. Eringa stelt in het AD dat hij denkt dat de reistijd op de trajecten Amsterdam-Middelburg en Groningen-Rotterdam een half uur verkort kan worden door treinen sneller te laten rijden en minder tussentijds te stoppen.

200 kilometer per uur

Op dit moment is de maximale snelheid op het spoor 140 kilometer per uur. Dit weekend testen NS en ProRail echter een snellere trein tussen Groningen, Zwolle en Den Haag. Maar tijdens deze rit zal de snelheid niet hoger uitkomen dan 160 kilometer per uur. In 2012 – voordat de Hanzelijn in exploitatie werd genomen – is hier een test uitgevoerd met een ICE die 200 kilometer per uur reed.

Zestien partijen zullen tijdens die nachtrit een ambitiedocument presenteren, waarin ze duidelijk maken dat ze de huidige verbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland vóór 2030 met 30 minuten willen versnellen. De testrit moet dus uitwijzen hoeveel sneller de rit kan worden afgelegd op de huidige infrastructuur en wat er aan de infrastructuur moet worden verbeterd. Daarna willen de partijen nieuwe, snelle treinen inzetten. Die kunnen 200 kilometer per uur rijden op de Hanzelijn en 160 kilometer per uur op de Flevolijn.

Investeringen

Eringa erkent dat investeringen in het spoor nodig zijn om het sneller rijden te realiseren. Er zijn andere wissels nodig, die hogere snelheden aankunnen en de overwegen moeten worden aangepast of weggehaald. De slagbomen gaan op dit moment namelijk te langzaam dicht voor treinen die zo snel rijden. Bovendien moet de grond van bepaalde trajecten gecontroleerd worden en indien nodig versterkt. Dit kost naar verwachting wel enkele miljarden, maar Eringa benadrukt dat dit geld over jaren kan worden uitgesmeerd.

De ProRail-topman ontkent overigens niet dat de nood voor beter OV in de Randstad hoog is, maar stelt ook dat de verstedelijking wellicht verlicht zal kunnen worden door de OV-reis aantrekkelijker te maken. “Het Westen slibt dicht. Als de grote steden beter bereikbaar worden, gaan mensen gemakkelijker buiten de Randstad wonen. Dat komt de leefbaarheid ten goede en verlicht de druk op de huizenprijzen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “ProRail-topman: versnel treinen buiten Randstad”

Pat Rick|01.02.19|14:16

Eindelijk! Goede plannen van ProRail die moeten kunnen in NL. Want sommige Britten forenzen vanuit Noord-Frankrijk naar hun werkplek in Londen, omdat de woningprijzen in die stad torenhoog zijn. De vroeger de KPN-express die dagelijks vanuit Schiphol naar Groningen vloog zou goed vervangen kunnen worden door deze snellere treinen. In Nederland is zeker behoefte en de Randstad heeft ook veel baat bij betere connectiviteit met de regio’s.