ongeval trein en bestelbus Beesel (foto: ProRail)

Arriva past dienstregeling op Maaslijn aan na ongeval

Door een botsing tussen een trein en een bestelbus in het Limburgse Beesel, heeft Arriva momenteel een trein minder ter beschikking op de Maaslijn. Om die reden heeft de vervoerder een aanpassing doorgevoerd in de dienstregeling, zodat er voldoende capaciteit beschikbaar blijft. De vervoerder heeft in overleg met de provincie Limburg besloten om de rit tussen Boxmeer en Nijmegen van 08.03 uur te laten vervallen.

“In verhouding reizen weinig mensen om 08.03 uur tussen Boxmeer en Nijmegen”, licht Arriva toe. “Door deze rit tijdelijk uit de dienstregeling te halen wordt een trein vrijgespeeld die bestaat uit drie compartimenten. Zo wordt er de hele dag voldoende capaciteit aangeboden op de Maaslijn.” De trein is ongeveer een maand lang uit de roulatie.

Ongeval

Afgelopen maandag vond in Beesel op een onbewaakte overweg een botsing plaats tussen een trein van Arriva en een busje. De bestuurder van de bestelbus raakte daarbij gewond – in de trein kwam iedereen met de schrik vrij. Maar wel raakte de trein fors beschadigd en experts verwachten dat het ongeveer een maand duurt om het materieel te herstellen.

Door de maatregel van Arriva kunnen reizigers dus de trein van 08.03 uur niet meer pakken. Die trein vertrekt verder om 08.14 uur vanaf Cuijk, vanaf 08.19 uur vanaf Mook-Molenhoek, om 08.35 uur vanaf Nijmegen-Heyendaal en komt om 08.29 in Nijmegen aan. De vervoerder belooft te blijven monitoren of deze maatregel afdoende is voor de capaciteit op de Maaslijn.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

3 reacties op “Arriva past dienstregeling op Maaslijn aan na ongeval”

John rdam|14.02.19|13:43

Ongelukken kun je niet voorspellen. Maar dit geeft aan dat Arriva blijkbaar met nul procent reserve-materieel de concessie uitvoert. De boetes voor het laten uitvallen van ritten zijn vermoedelijk lager dan de kosten van het achter de hand houden van enige reserve. De enigen op wier reserve een beroep wordt gedaan zijn de reizigers, die allemaal een kwartiertje extra mogen doneren. Marktwerking heeft veel goeds gebracht, maar als de concessieverlener niet goed oplet krijg je dit soort excessen.

kees boer|18.02.19|23:29

Men zou toch zeggen : In Nijmegen staat afgedankt dieselmaterieel aan de kant net 1 jaar uit de roulatie;in duitsland las ik meerdere keren dat bij bepaalde problemen een beroep wordt gedaan op ouder materieel

Gerjan van Oosten|19.02.19|12:24

Hoe moeilijk is het om links en rechts te kijken of je koplampen van een treinstel ziet?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.