Spurt-trein van Arriva

Ombouw spoorlijn Elst-Geldermalsen tot busbaan ‘belachelijk idee’

In een tijd waarin hartstochtelijk wordt gepleit voor de aanleg van méér spoor, is het op zijn minst opvallend te noemen dat een provincie mogelijk een spoorlijn wil ombouwen naar een HOV-busbaan. Toch is dat precies waar de provincie Gelderland nu onderzoek naar doet. Nog dit jaar moet het besluit vallen over de mogelijke ombouw van de spoorlijn tussen Geldermalsen, Tiel en Elst. Dit tot onvrede van de SP-fractie in Gelderland, die dit plan ‘belachelijk’ noemt.  

Het voornemen om van de spoorlijn een busbaan te maken komt uit de koker van de gemeente Overbetuwe. De gemeente vraagt zich af of een hoogwaardige busverbinding niet beter is voor de leefbaarheid, de beschikbaarheid van OV en de veiligheid van de inwoners in de regio. Met een bus kunnen namelijk alle dorpen veel gemakkelijker ontsloten worden. Eerst wilde Overbetuwe dit zelf onderzoeken, maar nu de provincie ook een verkenning uitvoert naar de toekomst van de spoorlijn Tiel-Elst-Arnhem is dat niet langer nodig.

Onvrede

Toch is lang niet iedereen enthousiast over het plan. De provinciale SP-fractie plaatst forse kritiek bij het voornemen, omdat de verkeersdruk in Gelderland flink toeneemt, terwijl het openbaar vervoer op veel plaatsen verdwijnt. “Waardeer het ‘Tiel-lijntje’ juist op”, vindt SP-lijsttrekker Maurits Gemmink. “Bijvoorbeeld tot lightrail. Dan krijgt de automobilist op de A15 een alternatief richting Arnhem en Nijmegen en neemt de filedruk af.”

Hij heeft weinig vertrouwen in de mogelijkheden van een hoogwaardige busverbinding op dit traject. “Juist in de regio Rivierenland wordt het busvervoer in hoog tempo afgebroken. Er zijn nog maar drie hoofdlijnen en de rest wordt ingevuld door scholierenlijnen en buurtbussen.”

Hij adviseert wethouder Van Baal van Overbetuwe om eens te kijken naar het visgraatmodel van het regionale OV in de Achterhoek. “Daar brengen buslijnen die mensen naar het dichtstbijzijnde station waar ze op de trein kunnen stappen. Het heeft er voor gezorgd dat de, toen zieltogende, lijn Winterswijk – Arnhem nu de succesvolste regionale OV-lijn van Nederland is geworden.”

Vier scenario’s

Volgens de gemeente Overbetuwe is het met de betreffende spoorverbinding redelijk gesteld, maar zijn er tal van omstandigheden die ervoor zorgen dat het gebruik niet optimaal is. Dit terwijl de verwachting is dat deze verbinding belangrijk kan zijn voor het vervoer richting stedelijke centra en dit is een belangrijk doel voor de provincie Gelderland.

Het is nog geenszins zeker dat de spoorlijn werkelijk vervangen zal worden, omdat het slechts een van de opties is die de provincie onder de loep neemt om de bereikbaarheid vanuit Rivierenland naar de vier grotere steden te verbeteren. Gelderland kijkt in totaal naar vier scenario’s voor de toekomst van de spoorlijn Tiel-Arnhem, waaronder ook het behoud van de huidige lijn, maar met betere overstappen, en een elektrificatie van de verbinding.

Uitkomst

De verkenning ‘spoor 2.0 Rivierenland’ heeft uiteindelijk het doel om tot een visie te komen voor een betere bereikbaarheid van de stedelijke centra, een betere interne bereikbaarheid en meer gebruik van het OV en mogelijk het spoor van en naar Rivierenland. Voor die verkenning zal aan alle betrokken gemeenten in de regio gevraagd worden naar hun mening, net als de vervoerders die getroffen worden door de plannen. Naar verwachting zullen de resultaten van het onderzoek nog dit jaar duidelijk worden.

Tijdens deze verkenning zal de provincie onder andere rekening houden met de aanbesteding van de nieuwe concessies in Oost-Nederland, het toekomstbeeld OV 2040, regionale bereikbaarheidsagenda’s en het Programma Hoogfrequent Spoor.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

7 reacties op “Ombouw spoorlijn Elst-Geldermalsen tot busbaan ‘belachelijk idee’”

Antoine Berben|19.02.19|15:16

Eerlijk gezegd vind ik dit plan niet eens zo heel vreemd want de eerlijkheid gebiedt vast te stellen dat de lijn tussen Elst en Tiel geen enkele potentie biedt, een enkel spoortraject met hier en daar een inhaalmogelijkheid en wat stationnetjes die kilometers van de betreffende kernen af zijn gesitueerd.
Daarnaast is een spoorlijn geen heilige koe die nooit eens geslacht mag worden, indien er betere alternatieven voor bestaan zoals deze die nu zijn voorgesteld.

Henk Meijer|19.02.19|16:06

Waarschijnlijk heeft schrijver van reactie nog nooit het traject gereden. Het grootse gedeelte is dubbel spoor alleen tussen Tiel en Kesteren is het enkel. Als het (nieuwe) kopspoor in Elst aansluit op het hoofdtraject zal minder problemen geven in de drl Nu is het een nutteloos perron. Hoe komt de schrijver erbij dat de lijn weinig potentie heeft. Er is nu een half uurs verbinding met Arnhem dankzij de Syntus en Arriva. En hoeveel bussen heb je nodig tussen Geldermalsen en Tiel? Juist….

kees boer|19.02.19|16:34

Een belachelijk en schandelijk idee;laat men eerst de aansluitingen in Tiel verbeteren want die zijn erg belabberd en als men ook de spoorbrug bij Rhenen terug zou komen om dit spoorhiaat te herstellen wat in Duitsland heel normaal is – laat staan dat er bij Wolgast een goed voorbeeld is een gecombineerde spoor/wegbrug die het eiland Usedom verbind gezien ook de files voor de Rijnbrug ?
Wel brugverbreding voor de auto maar voor spoor ho maar

Pat Rick|20.02.19|12:31

Verkiezingstijd en de provincie Gelderland weet niet waarover ze praat. Dan komt men met dit soort rare gedachten. Ook met de verbinding Nijmegen – Kleef laten ze hun oren te veel hangen naar de lokale politiek in dorpjes als Groesbeek, terwijl de regio beter moet worden verbonden/Nijmegen haar regiofunctie moet oppakken
Laat de provincie Gelderland juist plannen maken voor een upgrade van de spoorlijn, bijvoorbeeld door autonome treinen, waardoor de kosten omlaag kunnen en de frequentie omhoog!

Rob Kerner|20.02.19|15:39

Indien je de gehele lijn van Geldermalsen tot Elst dubbelsporig maakt en van bovenleiding voorziet. En de lijn in Elst ongelijkvloers naar Zowel Arnhem als Nijmegen laat aansluiten. Dan kun je hier met een IC vanuit Utrecht direct naar Nijmegen. Dit ontlast Arnhem. De aansluitingen Betuwe route en Betuwelijn in Elst zijn lastig en zullen veel geld kosten. Voor het landelijke net is dit wel de oplossing. Regionaal is er met bussen te rijden, al dan niet vanaf lokale stations langs de lijn.

Rob Kerner|20.02.19|15:42

De aansluiting Betuwe lijn richting Nijmegen zal als een tunnel onder de Betuwe Route en A15 door moeten worden aangelegd. Vanaf Ressen is 4 sporigheid naar Nijmegen betaalbaar aan te leggen. Vanaf Arnhem is 4 sporigheid tot Elst ook betaalbaar aan te leggen. In Elst is slechts 3 sporigheid mogelijk. De huidige stations langs de betuwe lijn kunnen met 2 extra sporen de mogelijkheid bieden om IC’s langs Sprinters te laten inhalen.

Marco Knol|21.02.19|00:04

Ik zou beginnen met electrificatie en een goede aansluiting op het traject Arnhem-Elst zodat je in ieder geval rechtstreeks van Arnhem naar Geldermalsen kunt. De sprinter van Utrecht naar Tiel zou dan ook kunnen doorrijden. Of daar dan ook een IC richting Nijmegen moet rijden kun je later alsnog bekijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.