SNG in landschap (foto: NS)

NS ondanks kinderziektes tevreden over SNG

Beeldbank NS

De nieuwe Sprinter (SNG) van NS rijdt momenteel met een gemiddelde punctualiteit van 87 procent. Daarmee is de spoorvervoerder tevreden over de prestaties van de trein, want NS houdt bij nieuw materieel altijd rekening met een tijdelijke lagere punctualiteit. “Het is altijd even wennen voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist”, aldus de vervoerder.

Donderdag meldde de Telegraaf dat de treinen regelmatig getroffen worden door storingen, waardoor reizigers vaak vertraging oplopen. Ook zouden er te weinig testen zijn uitgevoerd met deze voertuigen. De NS spreekt echter over ‘kinderziektes’. Omdat nieuwe treinen over de nieuwste technieken beschikken, is extra controle en extra ondersteuning in het begin van belang. NS: “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

CAF

De spoorvervoerder benadrukt wel dat de lagere punctualiteit vervelend is voor reizigers en daarom wordt met bouwer CAF gekeken naar aanpassingen om de prestaties van de trein te verbeteren. Er zijn echter meerdere oorzaken voor een storingen. Zo kan een trein uitvallen of vertraagd raken door een technische oorzaak, maar ook door de infrastructuur of een verkeerde afhandeling van een foutmelding.

“Op het traject Leiden – Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen”, noemt de spoorvervoerder een voorbeeld. “In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.” NS zegt bij een nieuwe trein altijd in het begin rekening te houden met lagere punctualiteitscijfers, circa 80 procent.

Extra treinen

De SNG rijdt sinds 9 december tussen Haarlem en Den Haag en wordt geleidelijk op meer trajecten geïntroduceerd. “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland”, vertelt Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS. “Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.” In totaal investeert NS 3,5 miljard euro in nieuwe en gemoderniseerde treinen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS ondanks kinderziektes tevreden over SNG”

kees boer|20.02.19|23:19

Dat is iedere keer het zelfde gedonder met de intrede van nieuw materieel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS ondanks kinderziektes tevreden over SNG | OVPro.nl
SNG in landschap (foto: NS)

NS ondanks kinderziektes tevreden over SNG

Beeldbank NS

De nieuwe Sprinter (SNG) van NS rijdt momenteel met een gemiddelde punctualiteit van 87 procent. Daarmee is de spoorvervoerder tevreden over de prestaties van de trein, want NS houdt bij nieuw materieel altijd rekening met een tijdelijke lagere punctualiteit. “Het is altijd even wennen voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist”, aldus de vervoerder.

Donderdag meldde de Telegraaf dat de treinen regelmatig getroffen worden door storingen, waardoor reizigers vaak vertraging oplopen. Ook zouden er te weinig testen zijn uitgevoerd met deze voertuigen. De NS spreekt echter over ‘kinderziektes’. Omdat nieuwe treinen over de nieuwste technieken beschikken, is extra controle en extra ondersteuning in het begin van belang. NS: “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

CAF

De spoorvervoerder benadrukt wel dat de lagere punctualiteit vervelend is voor reizigers en daarom wordt met bouwer CAF gekeken naar aanpassingen om de prestaties van de trein te verbeteren. Er zijn echter meerdere oorzaken voor een storingen. Zo kan een trein uitvallen of vertraagd raken door een technische oorzaak, maar ook door de infrastructuur of een verkeerde afhandeling van een foutmelding.

“Op het traject Leiden – Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen”, noemt de spoorvervoerder een voorbeeld. “In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.” NS zegt bij een nieuwe trein altijd in het begin rekening te houden met lagere punctualiteitscijfers, circa 80 procent.

Extra treinen

De SNG rijdt sinds 9 december tussen Haarlem en Den Haag en wordt geleidelijk op meer trajecten geïntroduceerd. “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland”, vertelt Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS. “Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.” In totaal investeert NS 3,5 miljard euro in nieuwe en gemoderniseerde treinen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS ondanks kinderziektes tevreden over SNG”

kees boer|20.02.19|23:19

Dat is iedere keer het zelfde gedonder met de intrede van nieuw materieel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.