IC Brussel (foto: NS)

Prestaties HSL in 2018 iets minder dan in 2017

NS heeft in het afgelopen jaar iets minder goed gepresteerd op de prestatie-indicatoren reizigerspunctualiteit HSL en zitplaatskans HSL dan een jaar eerder. Wel zijn de bodemwaardes gewoon gehaald, maar het vervoer op deze lijn blijft een uitdaging. Dat staat in het jaarverslag van de spoorvervoerder.

In 2018 kwam 82,5 procent van de treinen op tijd op zijn bestemming aan, in vergelijking met 83,5 procent in 2017. De zitplaatskans is gedaald van 96 procent naar 94 procent. NS benadrukt in het afgelopen jaar met meer treinen te zijn gaan rijden over de hogesnelheidslijn.

Populariteit

Ondanks de tegenvallende prestaties, blijft de trein onverminderd populair. Het aantal reizigers tussen Schiphol en Rotterdam is met 15 procent gestegen en op geen enkel ander traject van de NS is zo’n forse groei te zien. Bovendien geeft 83 procent van de reizigers aan tevreden te zijn over de lijn en ook dat is hoger dan in 2017.

Het grootste probleem met de treinen op de hsl is een fout in de software. NS belooft samen met treinenfabrikant Bombardier naar alle incidenten te kijken en ze ook aan te pakken. Volgens NS-directeur Marjan Rintel is afgelopen weekend een oplossing getest en de vervoerder is nu ‘voorzichtig positief’. Daarbij benadrukt NS nogmaals dat infrastructurele aanpassingen nodig zijn voor structurele verbeteringen.

Kpi’s

Verder spreekt NS over een bijzonder goed jaar – de bodemwaardes zijn op alle vastgestelde kpi’s gehaald. Ook zijn de punctualiteit op het hoofdrailnet en de zitplaatskans iets gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Het algemene klantoordeel steeg zelfs van 80 procent naar 84 procent.

Financiële resultaat

De spoorvervoerder heeft 2018 afgesloten met een omzetgroei van 15,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit komt met name door groei in het buitenland, want ruim 2,8 miljard van een totale omzet van 5,9 miljard is gerealiseerd in de buitenlandse concessies.

Daarbij ligt er wel een uitdaging voor het vervoer van Abellio, want in het Verenigd Koninkrijk is de reizigersgroei in de afgelopen twee jaar flink afgenomen. Er was juist rekening gehouden met reizigersgroei en daardoor moet voor de concessie Greater Anglia meer betaald worden aan het ministerie van Transport, terwijl hier geen extra reizigers of inkomsten tegenover staan. Ook Brexit zal naar verwachting effecten hebben.

Toekomstige financiën

De nettowinst van NS kwam uit op 116 miljoen euro tegenover 47 miljoen in 2017. Ook in Nederland was sprake van een groei van 5 procent van de reizigersopbrengsten. NS heeft op financieel dus naar eigen zeggen een behoorlijk jaar achter de rug, maar financieel directeur Bert Groenewegen benadrukte hoe belangrijk het is om NS ook in de toekomst financieel gezond te houden.

Het bedrijfsresultaat krijgt een hogere prioriteit nu de belangrijkste prestaties en de klantwaardering op orde zijn. “We hebben in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in bijvoorbeeld nieuw materieel en IT en dat is hard nodig, maar die investeringen moeten ook worden terugverdiend. Dus zal NS voldoende resultaat moeten realiseren.”

Daarbij moet wel een goede balans worden gezocht tussen een goed financieel resultaat, investeringen die het aanbod verbeteren en optimale operatie. “We hebben nu een goede basis gelegd om resultaten in Nederland verder te verbeteren. Zo houden we het reizen per trein aantrekkelijk en betaalbaar voor onze klanten”, aldus Groenewegen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.