Connexxion, Valleilijn ( Bron: Roel Hemkes ©)

Provincie Gelderland: geen kwartierdienst op hele Valleilijn

Er komt geen kwartiersdienst op de hele Valleilijn tot aan Ede-Wageningen. Uit een studie blijkt dat dit zeker 30 miljoen euro kost, terwijl er voor die maatregel slechts 6,1 miljoen euro is gereserveerd. Dat schrijven de Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland in een brief.

Een van de grootste problemen zijn de hoge investeringskosten. Een kwartierdienst alleen mogelijk is wanneer er twee overwegen in Meulunteren worden afgesloten. Alleen dan kan de snelheid gehaald worden die noodzakelijk is voor een kwartierdienst. Maar het afsluiten van één overweg is alleen mogelijk als extra maatregelen worden genomen voor de verkeersveiligheid. Dit kost zeker vijf miljoen euro en vereist ook grondwerving bij particulieren.

Bovendien is een tweede spoor nodig bij station Ede-Centrum. Ook daar zal minstens 5 miljoen euro nodig zijn plus de kosten die gemaakt dienen te worden om dit tweede spoor goed te kunnen inpassen in de omgeving. Dit zorgt er allemaal samen voor dat de realisatie van de kwartierdienst veel duurder blijkt te zijn dan vooraf ingeschat.

Noodzaak

Daar komt nog bij dat er op de Valleilijn tegenwoordig extra materieel wordt ingezet, waardoor het niet langer een probleem is dat reizigers op de perrons achterblijven. “Wij onderschrijven het extra comfort van de kwartierdienst voor de de huidige reizigers, maar er is op dit moment geen noodzaak tot het overgaan op een kwartierdienst”, aldus GS. Ook de gemeente Ede en het ministerie staan achter dit besluit, dat nog moet worden besproken door de Provinciale Staten.

In totaal waren er zeven argumenten die er uiteindelijk voor hebben gezorgd dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn nu van de baan is.  Naast de hoge kosten die nodig zijn om de omgeving geschikt te maken voor de hogere frequentie, is de verwachting dat de kwartierdienst niet zal leiden tot een beter treinproduct en bestaat er weinig draagvlak in de omgeving. Met name de overweg Ruitenbeekweg wordt dagelijks door 1400 verkeersdeelnemers gebruikt.

Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat er jaarlijks een hogere exploitatiebijdrage nodig zal zijn, terwijl het aantal reizigers beperkt is en is het ook beter voor het klimaat om de overwegen niet te sluiten. Dit laatste zorgt er namelijk voor dat gebruikers niet om hoeven te rijden. “Het beperkte nut van de kwartierdienst weegt voor ons niet langer op tegen de negatieve effecten op de omgeving, het beperkte draagvlak, het geringe aantal reizigers dat profiteert, de juridische risico’s, de jaarlijkse extra exploitatiekosten en de benodigde investeringskosten voor de noodzakelijk infrastructuur”, aldus GS.

Financiële bijdrage

Eigenlijk had het ministerie al 2,3 miljoen euro gereserveerd voor een snelheidsverhoging tussen Barneveld Zuid en Lunteren, maar dat gaat dus niet meer door. De provincie hoopt echter dat die bijdrage nog steeds ingezet voor spoorprojecten in Gelderland. Die zou bijvoorbeeld prima gebruikt kunnen worden voor een verbetering van station Nijmegen Heyendaal.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Provincie Gelderland: geen kwartierdienst op hele Valleilijn”

Arjan Krabbenbos|25.03.19|17:27

Als NS en Connexxion gaan samenwerken , kan er ieder half uur een doorgaande stoptrein van Ede-Wageningen naar Arnhem Centraal rijden en terug van en naar Amersfoort. Dan profiteren Wolfheze en Oosterbeek ook van een overstapvrije Valleilijn-trein.
Men moet andere vervoerders ook toelaten op (gedeeltelijke) hoofdlijnen. Dat schept een band en het kost onnodig overstappen of extra bus inzet. Dit kan ook bij Q Buzz die plannen heeft voor Rotterdam en misschien naar Tiel!

Arco Sierts|26.03.19|19:57

Zelden zo’n opeenstapeling van nonsens gelezen. De Provincie Gelderland heeft gefaald in de sturing van dit project. Dat is de enige oorzaak waarom de kwartiersdienst zogenaamd niet kan.

Arco Sierts|26.03.19|20:08

@Arjan: NS wil ab-so-luut geen andere vervoerder op Ede-Arnhem. Daarom hebben ze bij het verbouwingsproject van Ede het doorrijden van de Valleilijn praktisch onmogelijk gemaakt.
En de ambtenaren bij I&M denken: “oh, dat bespaart 2 wissels!”. Het Ministerie is in deze DE faal- en sloopfactor: die laat zich informeren door ProRail en NS, en die hebben hun eigen agenda. De reiziger op nummer 1? Welnee: kostensturing op 1, NS op 2, ProRail op 3. De reiziger heeft het nakijken. Wanbeleid ten top.

kees boer|28.03.19|20:01

Door Ede centrum laat de ruimte niet toe om het dubbelsporig te maken,ik blijf het echter dieptreurig vinden dat de doortrek naar Arnhem er niet inzit gezien elders op het hoofdnet de stopdiensten ook door regiovervoerders wordt gedaan zoals Roermond – Maastricht/Heerlen en Almelo – Enschede

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.