Intercity Direct op de HSL-Zuid (bron: NS)

NS: betrouwbaarheid op HSL-Zuid neemt weer toe

De fout in de software van de Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid rijden is opgelost. Daarmee is volgens NS een einde gekomen aan de maanden waarin de punctualiteit op de HSL-Zuid tot een bedroevend laag niveau daalde. In de afgelopen weken steeg de punctualiteit op de HSL weer tot boven de 84 procent en dat is het hoogste stiptheidscijfer dat in ruim zes maanden is behaald.

Vanaf het derde kwartaal van 2018, daalde de punctualiteit en steeg de uitval op de HSL. Vooral in december, januari en februari kwamen volgens het prestatiedashboard van ProRail minder dan 4 op de 5 treinen op tijd op de bestemming aan. Er zat een fout in de software op de Traxx-locomotieven en het bleek ingewikkelder dan vooraf verwacht om dit op te lossen.

Oplossing fout

Maar nu is NS overtuigd dat de oplossing voor de fout is gevonden. De update is namelijk doorgevoerd in de locomotieven van de binnenlandse treinen en sindsdien hebben er zich geen softwarestoringen meer voorgedaan. Om de oplossing zo snel mogelijk door te voeren in alle treinen, is samengewerkt door NS, treinleverancier Bombardier, ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

“De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal”, aldus NS-directeur Marjan Rintel. “Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.” Overigens kunnen de Intercity Brussel-treinen nog wel met storingen worden geconfronteerd, want daar moet het probleem nog worden opgelost. Vanwege de toelating van de software in België, is hier langer voor nodig.

Machinisten

Hoewel de fout in de software verholpen zal worden, blijft het treinverkeer op de HSL minder betrouwbaar dan op het hoofdrailnet. En dat komt door technische problemen, benadrukt de spoorvervoerder. Twee weken terug overhandigde vakbond FNV nog een manifest aan de directie van NS met daarin vooral tips om het personeel beter op te leiden. FNV meent dat dit kan bijdragen aan betere prestatiecijfers.

Maar NS brengt daar tegenin dat alleen technische oplossingen voor wezenlijke verbeteringen kunnen zorgen. “Recent ging het veel over onze machinisten”, aldus Rintel. “Dat zijn goede machinisten, die goed zijn opgeleid voor de complexe HSL. Ik ben trots op de mannen en vrouwen die elke dag hun uiterste best doen voor onze reizigers. Iedere kans om ze beter te ondersteunen, grijpen we aan. Maar we moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL, niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken.”

Extra maatregelen

Tot de Intercity Nieuwe Generatie instroomt, blijft de vervoerder dus inzetten op de maatregelen uit het Verbeterprogramma HSL. Dan gaat bij bijvoorbeeld om de gespecialiseerde helpdesk, extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS: betrouwbaarheid op HSL-Zuid neemt weer toe”

kees boer|28.03.19|20:18

Ik geloof dat niet erg,gisteren [27/3] in het AD een artikel dat de staatssecretaris geen extra geld geeft voor haperend flitsspoor;ze denkt dan blijkbaar ook dat ze daarmee toch niet aan de gang kan blijven ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.