Rijk en provincies trekken opnieuw beurs voor Maaslijn

Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Zowel het Rijk als de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland leggen extra geld neer voor de Maaslijn. Daarmee kan met de gedeeltelijke baanverdubbeling en met de elektrificatie van de lijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen gestart worden. Bovendien gaat het Rijk actief meesturen om te zorgen dat de verbetermaatregelen en de elektrificatie van de Maaslijn tijdig en binnen budget gerealiseerd worden.

Het is de bedoeling dat het project tussen december 2023 en december 2024 wordt opgeleverd, al laat de provincie Limburg weten dat er hard zal worden gewerkt om de oplevering te versnellen. De gedeputeerde van de provincie Limburg, Hubert Mackus, laat weten opgelucht te zijn met de uitkomst van de overleggen met de betrokken overheden. Die werden gevoerd nadat vorig jaar bleek dat de Maaslijn niet op tijd én niet binnen het vastgestelde budget kon worden aangepakt. “Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Limburg in vervulling”, stelt hij.

Huidige problemen

“Er moest iets gebeuren”, zegt Mackus. “Het niet doorgaan van dit project was voor ons nooit een optie. Daarvoor kent de reiziger op dit moment teveel bestaande problemen op de Maaslijn. Door de huidige afspraak is de zekerheid toegenomen dat de Maaslijn wordt verbeterd. Vanuit Limburg spreken we dan ook onze waardering uit voor de provincies Noord-Brabant en Gelderland, ProRail en staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Na intensief overleg hebben we dit resultaat bereikt.”

Eigenlijk was voor het project 154,6 miljoen euro uitgetrokken, waarvan 50 miljoen door het Rijk. Nu is besloten om het budget op te hogen tot 213 miljoen euro. Het Rijk draait daarbij op voor in totaal 60 miljoen euro, terwijl Limburg 99,9 miljoen neertelt, Noord-Brabant € 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen. Daarnaast wordt het Rijk gelijkwaardig risicodragend. Eerder was de provincie Limburg nog aanspreekbaar voor 80 procent.

Reizigers

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schrijft aan de Tweede Kamer dat het huidige ingrijpen moet zorgen voor een oplossing voor de reiziger. In de afgelopen tijd is al gebleken dat het moeilijk is om een robuuste dienstregeling aan te bieden op de Maaslijn en vanwege de tegenvallers en vertraging van het project, duurt de overlast van de reiziger alleen maar langer. “De afspraken die Rijk en regio nu met elkaar hebben gemaakt, geven een nieuw en helder perspectief. Ik heb er vertrouwen in dat samen met de regio dit project tot een goed einde kan worden gebracht”, schrijft de ambtsvrouw.

Daarnaast krijgt ook vervoerder Arriva meer duidelijkheid over de toekomst op deze lijn. Omdat er nieuwe treinen besteld moeten worden voor de Maaslijn, was het cruciaal om de vervoerder voor mei duidelijkheid te geven. Nu rijdt de vervoerder nog met dieseltreinen, maar die zullen vervangen worden door elektrische locs. Voor de tussenliggende dieselperiode tot mogelijk 2024 zullen Arriva en de provincies nog met verbetermaatregelen komen.

Geschiedenis

Al in 2008 werden afspraken gemaakt voor maatregelen die de robuustheid van de dienstregeling op de Maaslijn moeten versnellen en tegelijkertijd moeten leiden tot een kortere reistijd. Daar kwamen later ook afspraken bij voor de elektrificatie van de lijn. Maar ondertussen hebben wijzigingen in het project gezorgd voor vertraging en meerkosten.

Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat de regio aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft verzocht de lopende planstudie en daarna de uitvoering van het project Maaslijn over te nemen. De staatssecretaris heeft nu aan dit verzoek voldaan in een principeakkoord. Dit wordt de komende tijd uitgewerkt in een bestuursovereenkomst.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Rijk en provincies trekken opnieuw beurs voor Maaslijn”

Jules Vismale|14.04.19|09:33

Hopelijk wordt de Maaslijn niet alleen geëlektrificeerd maar ook zelfs voor meer dan 80% verdubbeld.

Wiebe Goossen|09.04.19|12:13

Mooie kans om dan 3000V-materieel te introduceren op zo’n bijna stand-alone-lijn….

Pat Rick|04.04.19|11:15

@Tom: De ondergrond in deze 3 provincies is meestal steviger dan in de IJseldelta. Op veel stukken ligt er al een spoorbedding (dus ruimtereservering). Jammer dat in het verleden veel dubbelspoor juist is afgebroken nadat industrie wegtrok. Maar inderdaad, ProRail moet wel voldoende technische expertise meebrengen om andere problemen te voorkomen. Anders kunnen we beter Infrabel vragen, want die zijn bezig met electrificatie van Mol-Hamont (is misschien ook goedkoper)

tom|03.04.19|18:29

100 jaar na het eerste plan voor elektrificatie en verdubbeling zal dan eindelijk een gedeelte afgerond zijn of… zal de Maaslijn een nieuwe Kamperlijntje worden?

Pat Rick|03.04.19|10:58

@Kees Boer: mee eens. Maar eigenlijk wil men geen intercity’s hebben door een lokale vervoerder, zoals op Zwolle-Almelo. Dan hoeven reizigers minder over Utrecht te reizen (en dus via NS). Was wel handig geweest bij de perikelen met de stroomstoring Eindhoven – Den Bosch en bussentekort afgelopen maand

Blij dat de schop nu eindelijk de grond in kan gaan!

kees boer|02.04.19|20:14

Dat wordt eens hoogtijd,daarvan is meer dan 60 jaar sprake,doe het dan in een keer goed om die gehele lijn dubbelsporig te maken zodat er meerdere stations kunnen worden geopend en een regelmatige sneltreindienst; Leeuwarden- Groningen en Zwolle- Almelo hebben dat toch Ook ?