NS: bouw woningen boven de stations

Spoorvervoerder NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations en het spoor te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

,,We hebben het over de best bereikbare plekken van de stad, die onbebouwd zijn”, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij NS. ,,Bij stations als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte, soms wel twintig voetbalvelden groot. We zien verregaande mogelijkheden om hier woningen, kantoren en publieke ruimte te laten ontstaan. Een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en van de stad.”

Ontwikkeling stationsgebieden

De Wilde promoveerde in 2016 op het onderwerp ‘bouwen boven sporen’. Volgens de directeur Vastgoed zijn er de afgelopen jaren enorme verbeteringen gerealiseerd als het gaat over de ontwikkeling van de stationsgebieden. ,,Het past ook bij de wens van werkgevers om weer naar de stad te trekken. Denk aan het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo, dat net naast Utrecht Centraal opende. Hier is geen parkeerterrein, medewerkers hebben allemaal een NS Businesscard.”

Hij wijst erop dat in het buitenland vaak al boven sporen is gebouwd. ,,In New York werd dit ruim honderd jaar geleden al gedaan, waardoor de sporen bij Grand Central Station niet eens meer zichtbaar zijn.” De Wilde gelooft dat als de grote steden nu beslissingen nemen, over vier of vijf jaar de schop al in de grond kan. ,,We kunnen met kleine stappen beginnen. Het hele gebied hoeft niet in één keer vol.”

Bron: ANP

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS: bouw woningen boven de stations”

Pat Rick|04.04.19|11:01

Risico’s en complexiteit wordt vele malen groter hierdoor. Wellicht is het beter om eerst kantoren te ontwikkelen, maar nog beter is het als er hoogbouw komt dichtbij het spoor en hoogwaardig OV zoals metro. Voorbeeld is Havenstad en E-district. NS heeft nog veel oude rangeerterreinen in steden

Het is vreemd dat NS dit nu voorstelt, terwijl de gemeenten van de Brabantroute juist af willen van goederentreinen door hun kernen. Waarschijnlijk gaan er geen goederentreinen door Grand Central Station

kees boer|04.04.19|17:34

Het moet niet te veel aan het gezicht onttrokken worden zoals een deel van het IBIS hotel op Amsterdam Centraal en op Basel SBB

Sèbastiaan de Groot|07.04.19|21:33

Wat ook een idee is om bij drukke spoorlijnen waar geen plek is naast het bestaande spoor.
Om boven het bestaande spoor nog een spoorlijn aan te leggen.
Dan krijg je dubbeldeks spoorlijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: bouw woningen boven de stations | OVPro.nl

NS: bouw woningen boven de stations

Spoorvervoerder NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations en het spoor te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

,,We hebben het over de best bereikbare plekken van de stad, die onbebouwd zijn”, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij NS. ,,Bij stations als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte, soms wel twintig voetbalvelden groot. We zien verregaande mogelijkheden om hier woningen, kantoren en publieke ruimte te laten ontstaan. Een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en van de stad.”

Ontwikkeling stationsgebieden

De Wilde promoveerde in 2016 op het onderwerp ‘bouwen boven sporen’. Volgens de directeur Vastgoed zijn er de afgelopen jaren enorme verbeteringen gerealiseerd als het gaat over de ontwikkeling van de stationsgebieden. ,,Het past ook bij de wens van werkgevers om weer naar de stad te trekken. Denk aan het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo, dat net naast Utrecht Centraal opende. Hier is geen parkeerterrein, medewerkers hebben allemaal een NS Businesscard.”

Hij wijst erop dat in het buitenland vaak al boven sporen is gebouwd. ,,In New York werd dit ruim honderd jaar geleden al gedaan, waardoor de sporen bij Grand Central Station niet eens meer zichtbaar zijn.” De Wilde gelooft dat als de grote steden nu beslissingen nemen, over vier of vijf jaar de schop al in de grond kan. ,,We kunnen met kleine stappen beginnen. Het hele gebied hoeft niet in één keer vol.”

Bron: ANP

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS: bouw woningen boven de stations”

Pat Rick|04.04.19|11:01

Risico’s en complexiteit wordt vele malen groter hierdoor. Wellicht is het beter om eerst kantoren te ontwikkelen, maar nog beter is het als er hoogbouw komt dichtbij het spoor en hoogwaardig OV zoals metro. Voorbeeld is Havenstad en E-district. NS heeft nog veel oude rangeerterreinen in steden

Het is vreemd dat NS dit nu voorstelt, terwijl de gemeenten van de Brabantroute juist af willen van goederentreinen door hun kernen. Waarschijnlijk gaan er geen goederentreinen door Grand Central Station

kees boer|04.04.19|17:34

Het moet niet te veel aan het gezicht onttrokken worden zoals een deel van het IBIS hotel op Amsterdam Centraal en op Basel SBB

Sèbastiaan de Groot|07.04.19|21:33

Wat ook een idee is om bij drukke spoorlijnen waar geen plek is naast het bestaande spoor.
Om boven het bestaande spoor nog een spoorlijn aan te leggen.
Dan krijg je dubbeldeks spoorlijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.