Trein Maastricht-Aken (foto René Hameleers, Arriva)

Nieuwe tegenvaller voor Drielandentrein naar België

Volgens de Belgische spoorminister François Bellot is het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op het Belgische spoor te duur. Dit schrijft hij aan de regering naar aanleiding van vragen over de lijn. Vervoerder Arriva rijdt sinds januari tussen Maastricht en Aken, maar het is de bedoeling om de trein door Duitsland, Nederland en België te laten rijden. De treinen mogen echter België nog niet in. 

Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat de trein dit jaar nog zal kunnen doorrijden naar Luik en deze reactie van de Belgische minister lijkt niet aan te geven dat dit bovenaan de lijst van prioriteiten staat. Bellot stelt dat België zich liever wil concentreren op het oplappen van het oude materieel dat nu wordt ingezet op de verbinding tussen Maastricht en Luik, schrijft dagblad De Limburger.

Verbazing gedeputeerde

De opmerking van Bellot volgt op een berekening van de Belgische spoorvervoerder waaruit zou blijken dat de kosten voor de nieuwe verbinding hoger zullen uitvallen dan nu het geval is. Dit tot verbazing van Hubert Mackus, de gedeputeerde in de provincie Limburg. “Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn.”

Het kostte al wat moeite om de grensoverschrijdende trein tussen Maastricht en Aken te laten rijden, maar sinds eind januari kunnen reizigers hier gemakkelijk de Arriva-trein pakken over de grens. Het heeft echter meer voeten in de aarde om de trein door te laten rijden naar België, omdat de Belgen eisen dat de nieuwe treinen zijn uitgerust met een nieuw Europees beveiligingssysteem.

Veiligheidssysteem

Dit is een aparte eis van de Belgen, omdat de treinstellen die Arriva inzet gewoon zijn voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen. Volgens Arriva zijn de voertuigen verder ook voorbereid op inbouw van ERTMS, voor het moment dat dit systeem op het traject in de drie landen operationeel is. De provincie Limburg zegt volgende maand hierover weer in gesprek te gaan met de Belgen, nadat een besluit is genomen over het veiligheidssysteem in Nederland.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “Nieuwe tegenvaller voor Drielandentrein naar België”

Pat Rick|10.04.19|10:47

De Nederlanders moeten zich realiseren dat het nu verkiezingstijd is in Belgie, en ook op federaal niveau. En dus moet Bellot zich ook weer profileren. En dat kan blijkbaar op geen betere manier dan met een standpunt dat OV te duur is. Spijtig, maar zo werkt Belgie nu eenmaal (niet).

De NMBS zal ook niet staan te juichen voor de Drielandentrein, want deze is een concurrent voor hun bestaande lijnen: Luik-Aken en Luik-Maastricht.

kees boer|13.04.19|00:21

Dit is niet de eerste keer,i de tachtiger jaren was er ook een dergelijk plan de Vlaamse trein die van Antwerpen naar Aken via Hasselt,Maastricht

kees boer|20.04.19|22:45

Vervolg: heel jammer dat dit blijkbaar toch niet kan,kijk eens naar Wenen ziet men ook een drielandentrein van Bratislava, via Wenen naar Sopron

Guus Leussink|26.04.19|23:26

Begin er maar eens mee om de Belgische trein te weren op het traject Vise-Maastricht te weren. Dan hebben we in ieder geval een verbinding Vise-Maastricht-Heerlen-Aken

Guus Leussink|26.04.19|23:28

Begin er mee om de Belgische trein te weren op het trajectdeel Vise-Maastricht. Dan hebben we in ieder geval een goede halfuursdienst Vise-Maastricht-Heerlen-Aachen uitgevoerd door nieuwe treinen van Arriva.

Duncan van Galen|23.08.19|18:49

Weet iemand of er nog schot in zit. Zou graag zien dat belgen meewerken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.