Abellio, trein, reiziger

NS-dochter Abellio wint Britse treinconcessie East Midlands

Spoorvervoerder Abellio is als winnaar uit de bus gekomen tijdens de aanbesteding van de Britse concessie East Midlands Railway. De concessie duurt tot augustus 2027, met de mogelijkheid om nog twee jaar te verlengen. Abellio wil hier nieuwe treinen, meer zitplaatsen en snellere reistijden introduceren. Dat heeft ministerie van Transport bekendgemaakt.

Het winnen van deze concessie betekent dat Abellio nu gaat rijden op de Britse hoofdstad Londen, want onderdeel van de concessie zijn de intercity’s van London St. Pancras naar Sheffield. Verder rijdt Abellio ook van Derby naar Nottingham en van Liverpool naar Norwich “We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Abellio East Midlands om ervoor te zorgen dat zij de hoogwaardige diensten leveren die passagiers verwachten en verdienen”, schrijft parlementslid Chris Grayling.

Vervanging vloot

Abellio heeft in haar bod op deze Britse concessie beloofd de hele vloot te vervangen voor meer betrouwbare en comfortabele gloednieuwe treinen. Bovendien mogen reizigers beduidend meer zitplaatsen verwachten tijdens de ochtendspits voor treinen naar Nottingham, Lincoln en St. Pancras. In haar bod beloofde Abellio 80 procent extra zitplaatsen.

“Abellio investeert 600 miljoen pond (bijna 700 miljoen euro) in verbeteringen van treinen en stations, waardoor het effect van de investering van de regering in de Midland Main Line wordt gemaximaliseerd”, aldus Dominic Booth, topman bij Abellio UK. Eerder stak de Britse regering 1,5 miljard Britse pond in deze lijn, in de hoop het reizen hier eenvoudiger, betrouwbaarder en comfortabeler te maken.

Een ander voordeel voor reizigers zijn kortere reistijden op langeafstandstreinen. Zo wordt er een nieuwe dienst aangeboden van Corby naar Londen via Luton. Tegelijkertijd krijgen reizigers vanaf augustus eerder recht op geld terug bij vertraging en wil de vervoerder nieuwe manieren van flexibele ticketing introduceren. De vervoerder zal tijdens de concessieduur bovendien 17 miljoen pond investeren in verbeterde stationsfaciliteiten, betere bereikbaarheid voor mensen die minder mobiel zijn en meer ruimte voor auto’s en fietsen.

Duurzaam vervoer

De Britse regering zet sterk in op de verduurzaming van het spoornetwerk en Abellio moet in de concessie East Midlands een belangrijke rol spelen op dit gebied. Daarom zullen er waterstoftreinen getest worden op de Midland Main Line en komen er pilots om de uitstoot tot een minimum te beperken op zes stations.

Voor de Britse overheid is het van belang dat de nieuwe concessie in East Midlands forse verbeteringen inhoudt voor de reiziger. De regering wil namelijk vanaf 2020 starten met enkele hervormingen aan het Britse spoorwegnet. Die hervormingen moeten leiden tot een spoorwegennetwerk waarin de belangen van passagiers en Britse belastingbetalers prioriteit krijgen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.