Boete, geld

NS ontvangt nog eens 21 miljoen voor verkochte Fyra’s

Spoorvervoerder NS heeft 21 miljoen euro gekregen van de fabrikant van de Fyra-treinen. Finmeccanica, het voormalige moederbedrijf van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, heeft alle Fyra-treinen weten door te verkopen, meldt het Financieel Dagblad. Volgens afspraak krijgt NS geld voor de verkoop.

De afspraak was zodanig dat de zevende tot de twaalfde verkochte trein geld oplevert, namelijk 3,5 miljoen euro per voertuig. Nu Finmeccanica alle treinen van de hand heeft kunnen doen, komt dit uiteindelijk uit op een bedrag van nog eens 21 miljoen euro voor NS. Dit komt bovenop de 125 miljoen die NS heeft teruggekregen na het terugsturen van de gebrekkige treinen.

Fyra’s

Deze treinen zijn gebouwd voor de NS en het Belgische NMBS en werden in december 2012 in Nederland op de HSL-Zuid geïntroduceerd. Maar de treinen zijn maar zeer kort ingezet. Vanwege problemen werden de treinen snel van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda. NS kreeg een deel van het geld terug en gaf de bouwer toestemming om de treinen proberen te verkopen aan een andere geïnteresseerde.

Hoewel de NS nog een extra deel heeft teruggekregen van de bouwer, heeft NS flink moeten toeleggen op de treinen. Door de deal die de Nederlandse vervoerder heeft gesloten, kon het totale verlies als gevolg van het V250-project al met 37 miljoen euro wordt teruggebracht tot 88 miljoen. Daar komt deze 21 miljoen euro dus nog bovenop.

Maar het gehele Fyra-debacle is nog steeds een prijzige aangelegenheid geweest. Het vermogensverlies door het besluit om te stoppen met de Fyra werd namelijk geschat op 340 miljoen euro en Engelhardt Robbe, de man die tijdens de komst van de Fyra-treinen financieel directeur was bij NS, vertelde eerder dat de totale verliezen waren uitgekomen op bijna 800 miljoen.

Lees ook:

Merendeel afgeschreven Fyra-treinen verkocht aan Trenitalia

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.