NMBS-trein op station Brussel

Geen treinen zonder controleurs bij NMBS

De Belgische spoorvervoerder NMBS laat in ieder geval voorlopig geen treinen rijden zonder begeleiders. Uit een studie is gebleken dat dit financieel en technisch niet mogelijk is. Dit onderzoek is uitgevoerd nadat de Belgische regering vorig jaar in het contract met NMBS eiste dat vervoerder de mogelijkheden bekeek om de zogenaamde ‘one man cars’ te laten rijden.

Om de treinen zonder controleurs in te kunnen zetten, moeten de treinen of de perrons worden uitgerust met camera’s of spiegels. Als de treinen zijn uitgerust met deze functionaliteiten, kan een treinbestuurder het toezicht op de trein overnemen. Maar in de studie wordt dit plan bestempeld als praktisch onmogelijk, meldt De Morgen. Het installeren van camera’s en spiegels op de perrons is juist onveilig.

Directeur

De voormalige directeur van de NMBS, Jo Cornu, was een pleitbezorger van dit plan en presenteerde eerder een plan waaruit bleek dat de treinen al in 2020 zouden kunnen rijden zonder begeleider. Maar zijn opvolger, Sophie Dutordoir, vond het plan maar niets. Volgens haar zijn treinbegeleiders erg belangrijk, al is het maar als aanspreekpunt voor reizigers.

Ook Belgische vakbonden schrokken van het plan, omdat hierdoor enkele honderden treinbegeleiders hun baan zouden verliezen. Nu lijkt de baan van deze begeleiders echter weer veilig. “Deze studie toont aan dat het nog veel te vroeg is voor dit project”, zegt de NMBS in een reactie. “Onze treinbegeleiders spelen een essentiële rol bij het vertrek van de trein, de controle van vervoersbewijzen en de communicatie met de klant. Zolang daarvoor geen alternatief is gevonden, zullen ze meerijden.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.