Abellio-concurrent eist onderzoek naar aanbesteding Britse spoorconcessie

Abellio, Verenigd Koninkrijk, Liverpool

De Schotse spoorvervoerder Stagecoach is woedend op de Britse overheid, nu blijkt dat een ambtenaar gevoelige informatie over het bod voor de concessie East Midlands heeft ‘gelekt’ aan concurrent Abellio. Stagecoach eist dat er een onafhankelijk onderzoek wordt uitgevoerd naar de manier waarop het gunningsproces is verlopen. Onlangs besloot het ministerie van Transport de concessie East Midlands te gunnen aan de NS-dochter.

Nu bekend is geworden dat een ambtenaar informatie van Stagecoach heeft doorgestuurd aan Abellio worden er vraagtekens geplaatst bij de betrouwbaarheid van het proces, zo meldt de Britse krant The Times. Stagecoach twijfelt niet alleen aan de wijze waarop het ministerie van Transport is omgegaan met de aanbesteding voor de franchise East Midlands, maar ook aan andere tenders voor spoorlijnen.

Lekken informatie

Er is al een forensisch onderzoek uitgevoerd naar dit ‘lek’. Een ambtenaar van het ministerie stuurde namelijk per ongeluk een mail met daarin vertrouwelijke informatie over het bod van Stagecoach door aan Abellio. In dit onderzoek trok een onafhankelijk IT-bureau de conclusie dat Abellio de bijlage in de mail helemaal niet heeft geopend. Maar de Abellio-concurrent vindt dit niet betrouwbaar, met name omdat dit onderzoek pas maanden na het incident werd gestart.

Stagecoach spreekt zelf tegen de BBC van een ‘ernstige inbreuk op het integriteit van het gunningsproces’. “We beschouwen de zaak niet als gesloten; er zijn steeds meer aanwijzingen dat het aanbestedingsproces dat de opdrachtgever in dit geval heeft gevolgd gebrekkig is geweest en onderworpen moet worden aan een onafhankelijk onderzoek.”

Bod Abellio

Op 10 april maakt het ministerie van Transport bekend dat Abellio het vervoer in East Midlands mag overnemen. De NS-dochter heeft beloofd de hele treinvloot te vervangen voor meer betrouwbare en comfortabele gloednieuwe voertuigen. Bovendien mogen reizigers beduidend meer zitplaatsen verwachten tijdens de ochtendspits voor treinen naar Nottingham, Lincoln en St. Pancras. In haar bod beloofde Abellio 80 procent extra zitplaatsen. “Abellio investeert 600 miljoen pond (bijna 700 miljoen euro) in verbeteringen van treinen en stations, waardoor het effect van de investering van de regering in de Midland Main Line wordt gemaximaliseerd”, aldus de topman van Abellio UK.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.