Extra spitspendel tussen Leiden en Utrecht

SNG in landschap (foto: NS)
Beeldbank NS

Tussen Leiden en Utrecht gaat op korte termijn elk kwartier een sprinter rijden in de ochtend- en avondspits. Dit kan door de huidige verbinding tussen Leiden en Alphen aan den Rijn door te trekken naar Utrecht Centraal Station. De precieze datum waarop dit ingaat is echter nog niet bekend. 

Deze hogere frequentie tijdens de spitsuren is het resultaat van gesprekken tussen ProRail, NS en de provincies Utrecht en Zuid-Holland. De spitspendel rijdt tussen 06.00 en 10.00 uur in de ochtend en tussen 15.00 en 19.00 uur in de avond. NS wil de ritten uitvoeren met nieuw sprintermaterieel.

Dienstregeling

De spoorvervoerder, infrabeheerder en de provincies laten weten dat de extra spitsverbinding zo spoedig mogelijk komt. Daarbij wordt wel gesteld dat ProRail en NS de komende maanden eerst gaan onderzoeken wanneer deze pendel daadwerkelijk in de dienstregeling komt te staan. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om een extra stop te maken op station Utrecht Leidsche Rijn.

Naast de afspraken voor deze extra sprinterverbinding praten de vier partijen ook al langer over het versnellen van de intercity tussen Leiden en Utrecht. NS, ProRail, Utrecht en Zuid-Holland zullen daarvoor eerst een plan van aanpak opstellen en willen voor het zomerreces van 2019 afspraken maken over een vervolg.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Extra spitspendel tussen Leiden en Utrecht”

Harmen Breedeveld|10.10.20|21:46

De extra treinen zorgen voor een dramatische toename van de overlast in de bocht vlak voor Leiden Centraal. Nu gaan tot acht keer per uur treinen piepend door de bocht. Afschuwelijk.

De smeerpotten die in 2017 zijn geinstalleerd helpen maar een beetje. De nieuwe treinen piepen gewoon meer. En langdurig.

Het is zo veel stress, ik kan er niet meer tegen. Ik wil zo snel mogelijk verhuizen. NS en ProRail beroven ons van onze buurt, en geen van de machthebbers doet iets. Meer, dat is wat telt.

kees boer|01.05.19|19:55

Dieptreurig dat dit nog steeds niet in een keer goed wordt aangepakt;spoorverdubbeling Woerden – Leiden zou volgens een planning in 1998 een feit zijn terwijl 2019 nu voor een derde om is

Martijn van der Pol|30.04.19|16:31

waarom dan ook niet tussen haarlem en leiden.als daar veel sng sprinters vaak uit vallen waar je moe van wordt.door software of andere kinderziektes,en waarom zetten zetten ze dan niet gewoon een slt trein in als ze er een sprimter uit valt.wandt het is natuurlijk geen gezicht om er een SGMM dat is al natuurlijk geen gezicht als er zo oude boemel trein er op zit.