NS-trein op station Breda

NS beëindigt activiteiten van Ierse lease-dochter NSFS

NS heeft een koper gevonden voor de laatste treinen die de Ierse lease-dochter NSFS nog in haar bezit had. Daarmee komt er een einde aan de activiteiten van NSFS. Het gaat om 54 treinen die werden geleaset aan Abellio Duitsland. De treinen voor het Nederlandse spoor zijn al ruim een jaar lang allemaal ondergebracht bij het Nederlandse dochterbedrijf NS Lease BV.

Het Ierse dochterbedrijf kwam onder vuur te liggen, nadat bleek dat NS enkele jaren lang gebruik had gemaakt van de zogenaamde Ierland-constructie. Treinen werden gekocht via het Iers bedrijf, omdat daar de vennootschapsbelasting beduidend lager is dan in Nederland. Hierna konden de treinen va NSFS geleaset worden aan vervoerders in andere landen. Dit schoot bij veel politici in het verkeerde keelgat en er werden afspraken gemaakt om de constructie af te bouwen.

Ministerie van Financiën

In eerste instantie was de afspraak dat in 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, 90 procent van alle treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime zouden vallen. De resterende 10 procent zou dan daarna volgen. Maar al in februari vorig jaar werd bekend dat NS op het hoofdrailnet niet langer reed met treinen die geleased werden via Ierland.

Sinds december 2018 zijn ook de zes treinen voor de concessie Alphen-Gouda en de drie ICE-treinen ondergebracht bij de Nederlandse dochter. Keolis leaste verder nog negen treinen, maar die zijn inmiddels aan Keolis verkocht. Het ministerie van Financiën heeft de beëindiging van de activiteiten van NSFS goedgekeurd.

Coradia Lint

De laatste treinen van NSFS waren van het type Coradia Lint. Die werden dus geleaset aan de NS-dochter Abellio voor de Duitse concessie Sachsen-Anhalt. De koper is 3i European Operational Projects Fund. Deze partij werd gekozen uit vijf partijen die uit het biedingsproces kwamen. NS laat weten dat de verkoop is afgerond en geen effect heeft op de inzet van de treinen op de Duitse concessie.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS beëindigt activiteiten van Ierse lease-dochter NSFS”

John rdam|05.05.19|13:51

Weer een typisch voorbeeld van de Haagse hypocrisie: Nederland is volgens vele onderzoeken een van de grootste belasting-ontduikingsparadijzen voor buitenlandse bedrijven. En dat wil de minister van financiën graag zo houden. Maar zodra een staats-NV, die in opdracht van de aandeelhouder (= de minister van financiën) winst moet maken, een interessante legale weg vindt om kosten te besparen, gaan we ineens de dominee uithangen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS beëindigt activiteiten van Ierse lease-dochter NSFS | OVPro.nl
NS-trein op station Breda

NS beëindigt activiteiten van Ierse lease-dochter NSFS

NS heeft een koper gevonden voor de laatste treinen die de Ierse lease-dochter NSFS nog in haar bezit had. Daarmee komt er een einde aan de activiteiten van NSFS. Het gaat om 54 treinen die werden geleaset aan Abellio Duitsland. De treinen voor het Nederlandse spoor zijn al ruim een jaar lang allemaal ondergebracht bij het Nederlandse dochterbedrijf NS Lease BV.

Het Ierse dochterbedrijf kwam onder vuur te liggen, nadat bleek dat NS enkele jaren lang gebruik had gemaakt van de zogenaamde Ierland-constructie. Treinen werden gekocht via het Iers bedrijf, omdat daar de vennootschapsbelasting beduidend lager is dan in Nederland. Hierna konden de treinen va NSFS geleaset worden aan vervoerders in andere landen. Dit schoot bij veel politici in het verkeerde keelgat en er werden afspraken gemaakt om de constructie af te bouwen.

Ministerie van Financiën

In eerste instantie was de afspraak dat in 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, 90 procent van alle treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime zouden vallen. De resterende 10 procent zou dan daarna volgen. Maar al in februari vorig jaar werd bekend dat NS op het hoofdrailnet niet langer reed met treinen die geleased werden via Ierland.

Sinds december 2018 zijn ook de zes treinen voor de concessie Alphen-Gouda en de drie ICE-treinen ondergebracht bij de Nederlandse dochter. Keolis leaste verder nog negen treinen, maar die zijn inmiddels aan Keolis verkocht. Het ministerie van Financiën heeft de beëindiging van de activiteiten van NSFS goedgekeurd.

Coradia Lint

De laatste treinen van NSFS waren van het type Coradia Lint. Die werden dus geleaset aan de NS-dochter Abellio voor de Duitse concessie Sachsen-Anhalt. De koper is 3i European Operational Projects Fund. Deze partij werd gekozen uit vijf partijen die uit het biedingsproces kwamen. NS laat weten dat de verkoop is afgerond en geen effect heeft op de inzet van de treinen op de Duitse concessie.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS beëindigt activiteiten van Ierse lease-dochter NSFS”

John rdam|05.05.19|13:51

Weer een typisch voorbeeld van de Haagse hypocrisie: Nederland is volgens vele onderzoeken een van de grootste belasting-ontduikingsparadijzen voor buitenlandse bedrijven. En dat wil de minister van financiën graag zo houden. Maar zodra een staats-NV, die in opdracht van de aandeelhouder (= de minister van financiën) winst moet maken, een interessante legale weg vindt om kosten te besparen, gaan we ineens de dominee uithangen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.