Station Lansingerland-Zoetermeer (foto ProRail)

Station Lansingerland is ‘voorschot op OV van de toekomst’

Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer is een knooppunt waar trein, RandstadRail, bus, auto en fiets samenkomen tussen Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Dit nieuwe station is vrijdag geopend door onder andere NS-directeur Roger van Boxtel, staatssecretaris Stientje van Veldhoven en ProRail-topman Pier Eringa. Het station is eigenlijk al open sinds december 2018, maar sinds zondag is hier ook RandstadRail gaan rijden.

ProRail-directeur Eringa zou graag meer van deze nieuwe, middelgrote stations zien in Nederland. “Het maakt het treinverkeer in Nederland fijnmaziger en neemt een voorschot op het openbaar vervoer van de toekomst. We moeten sneller en makkelijker op onze eindbestemming kunnen komen. En dat het liefst via mooie stations die de reiziger het nodige comfort bieden, zoals dit architectonische hoogstandje.”

Instappers

Het aantal treinreizigers voor station Lansingerland ligt met dagelijks 800 tot 900 in- en uitstappers ruim boven de verwachting. Dat is opnieuw een goede stijging, want volgens NS maakten er in januari dagelijks 500 reizigers gebruik van dit station. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 2.500 reizigers gebruik gaan maken van dit station als de overstap op RandstadRail mogelijk wordt.

Het station is gebouwd door de gemeente Zoetermeer. Verder verzorgde de gemeente in nauwe samenwerking met en onder toezicht van ProRail alle technische voorzieningen die nodig zijn om het station goed te laten functioneren. ProRail richtte zich in opdracht van de gemeente Zoetermeer op de benodigde werkzaamheden aan het spoor, de spoorbeveiliging en de bovenleidingen. Normaal gesproken heeft ProRail de integrale leiding in dergelijke projecten.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Hoe ziet het OV van de toekomst eruit? Praat hierover mee tijdens het OV Debat 2019. U hebt nog een dag om u in te schrijven

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.