Station Eindhoven van voren (foto: NS)

Volgende stap voor directe trein Eindhoven-Düsseldorf

De Duitse verkeersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft groen licht gekregen om een openbare aanbesteding voor te bereiden voor een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Vanaf 2025 kan de spoorvervoerder die de aanbesteding wint tussen de twee steden gaan rijden. Een consortium bestaande uit AT Osborne en Royal HaskoningDHV werkte mee aan een onderzoek naar de verschillende opties, uitgangspunten en eisen voor deze treindienst.

Het onderzoek van AT Osborne en Royal HaskoningDHV wees uit dat de integratie van de bestaande Duitse Regional Express RE13 vanuit Düsseldorf via Venlo naar Eindhoven de meest aantrekkelijke optie is om de steden met elkaar te verbinden. Het consortium kreeg ondersteuning voor de studie van VRR, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Snellere reistijd

Op dit moment rijdt de Regional Express RE13 vanuit Hamm in Duitsland via Düsseldorf tot aan Venlo, waarna reizigers moeten overstappen. De reistijd vanuit beide richtingen is nu nog ongeveer 1 uur en 50 minuten. De directe treinverbinding levert een reistijdwinst op van 13 à 14 minuten. De verwachting is dat de nieuwe treindienst jaarlijks ongeveer 250.000 extra reizigers zal aantrekken.

Het consortium AT Osborne-Royal HaskoningDHV is in 2015 gestart met het onderzoek naar de verbetering van de spoordienst tussen Nederland en Duitsland. Daarbij zijn verschillende scenario’s onderzocht voor een directe treinverbinding.

Treindienst Düsseldorf-Eindhoven

Uiteindelijk is de doorgetrokken treindienst van Düsseldorf naar Eindhoven als meest aantrekkelijke alternatief naar voren gekomen. Barth Donners, consultant rail en openbaar vervoer bij Royal HaskoningDHV: “We hebben daarbij een heel pakket van maatregelen vastgesteld, waarbij we hebben gekeken naar het vervoersproduct, governance, infrastructuur en de dienstregeling. Dit moest er allemaal voor zorgen dat de Regional Express van en naar Eindhoven voor de reizigers een aantrekkelijk product wordt.”

Om de nieuwe treindienst goed in te kunnen passen, zal naar verwachting in Best gekeerd moeten worden. Koopman: “Het inpassen van de trein uit Duitsland hangt van veel factoren af. Eindhoven is een knooppunt waar nu geen capaciteit is om de trein te laten keren. De trein die uit Duitsland komt, kan vanwege het drukbezette spoor niet in Eindhoven blijven staan. Daardoor is in de plannen voorzien in een keermogelijkheid in Best. Om keren in Best mogelijk te maken moet een bestaand keerspoor functioneel hersteld worden.”

Ambities

Peter Kee, consultant mobiliteit en infrastructuur bij AT Osborne, merkt op dat de ambities voor deze verbinding erg groot waren. “De toenmalige Eindhovense burgemeester Van Gijzel wilde graag een hogesnelheidsverbinding van Eindhoven naar Düsseldorf. Maar tijdens het onderzoek bleek dat zelfs een volwaardige intercityverbinding Eindhoven-Düsseldorf op korte termijn niet haalbaar is omdat hiervoor voorlopig geen capaciteit beschikbaar is op het spoor in Duitsland.”

“Je kunt allerlei vergezichten hebben van snelle treinen, maar dit is niet binnen tien jaar te realiseren”, legt hij uit. De hoofdrailnetconcessie van NS en de Duitse spoorconcessie lopen beide in 2025 af, wat de mogelijkheid biedt om de nieuwe treindienst te introduceren. Donners vult aan: “Het is best uniek dat we in beide landen van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.”

Internationale samenwerking

Kee: “In het consortium waren vanaf het begin ook Duitse onderzoeksbureaus uit de regio betrokken. Deze samenwerking gaf ons de mogelijkheid om alle in Nederland en Duitsland benodigde kennis en expertise voor deze verbinding aan te bieden, wat veel vertrouwen gaf. We hadden daarnaast een tweetalige projectmanager en diverse adviseurs met veel ervaring met internationale projecten.”

Koopman: “Het is belangrijk om goed te luisteren naar hoe zaken aan de andere kant van de grens gaan. In Duitsland zijn een aantal dingen fundamenteel anders geregeld. Je ziet bijvoorbeeld dat het Programma van Eisen van de aanbesteding er anders uit ziet. In Duitsland zijn er veel details. Daarin worden bij wijze van spreken alle boutjes en moertjes en welke kleur ze moeten zijn in beschreven.” Wederzijds begrip en met elkaar meedenken hebben er volgens de deskundigen uiteindelijk voor gezorgd dat het onderzoeksproject tot een goed einde is gebracht.

Lees ook:

‘Directe trein Eindhoven-Düsseldorf op korte termijn haalbaar’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Volgende stap voor directe trein Eindhoven-Düsseldorf”

Pat Rick|07.06.19|11:48

Dus Van Boxtel heeft ons gebakken lucht verkocht, met zijn snelle trein naar Berlijn.

Waarschijnlijk is 10 jaar nog kort voor verdubbeling van het spoor in Duitsland en de extra boog in Viersen. Hier kan nog veel over geschreven worden voordat er echt iets verbetert voor de reiziger

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.