Lelylijn geen speerpunt in betere bereikbaarheid Noord-Nederland

Den Haag zal in het onderzoek naar een betere bereikbaarheid van Noord-Nederland nauwelijks aandacht geven aan de spoorlijn Lelylijn. Een motie van SP-Kamerlid Cem Laçin om die spoorverbinding als serieuze optie mee te nemen in die studie, is door de Tweede Kamer verworpen. De Lelylijn is de naam voor een nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad. 

Het plan voor die nieuwe, snelle verbinding werd eigenlijk al in 2007 afgeschoten, maar krijgt de laatste tijd weer opnieuw steun. Onder andere lokale bestuurders en het bedrijfsleven hebben zich al achter het plan geschaard en het wordt zelfs een prioriteit voor de Friese coalitie.

Dit heeft allemaal tot doel om de bereikbaarheid van Noord-Nederland te verbeteren. Nu kunnen alle reizigers uit Groningen, Drenthe en Friesland die naar de Randstad gaan met de trein alleen via Zwolle reizen. Volgens Laçin zijn circa 1,7 miljoen reizigers afhankelijk van het knooppunt bij station Zwolle.

Onderzoek

In de afgelopen weken bleek staatssecretaris Stientje van Veldhoven tijdens overleggen met Tweede Kamerleden weinig kansen te zien voor deze spoorverbinding. Dit omdat het onderzoek uit 2007 had uitgewezen dat de meerwaarde beperkt was. Bovendien is het realiseren van een echt, nieuwe verbinding waarschijnlijk te duur. Ze zei in een MIRT-overleg niet zomaar een paar miljard op tafel te kunnen leggen en ontraadde de motie daarom.

Wel beloofde ze, mede op verzoek van D66, om te kijken naar de mogelijkheden voor een snelle busverbinding tussen Groningen en de Randstad. Laçin bracht daar tegenin dat een busverbinding toch echt wezenlijk anders is dan een treinverbinding. Maar volgens Van Veldhoven: “Ik zou het zonde vinden om deze optie niet te onderzoeken. Ik ga dus een busverbinding onderzoeken om te kijken of die een bijdrage kan leveren.”

Toekomstbeeld OV 2014

Volgens haar is trein niet de enige optie om het OV te verbeteren. “Laten we ook constateren dat OV meer is dan alleen de trein. Het is steeds zoeken naar de vraag hoe we ervoor zorgen dat de OV-reiziger zo veel mogelijk en zo goed mogelijk bediend wordt. In de context van het Toekomstbeeld OV 2040 hebben we twee jaar met elkaar gesproken over alle belangrijke prioriteiten die bij elkaar zouden passen in het toekomstbeeld van het OV. Daar is uitgekomen dat we de versnelling tussen de Randstad en Noord-Nederland in het Toekomstbeeld OV 2040 heel serieus meenemen”, beloofde ze begin juni.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “Lelylijn geen speerpunt in betere bereikbaarheid Noord-Nederland”

Gabriël Hoezen|26.06.19|12:19

Misschien ook de optie van een trekschuitverbinding tussen Groningen en de Randstad onderzoeken? Onderzoeken kan tenslotte altijd, ook al kun je van te voren de uitkomst al vermoeden!

Pat Rick|26.06.19|15:06

Vrij kortzichtig als men bedenkt dat men meer internationale verbindingen wil en men de reistijd naar Bremen/Hamburg kan verkorten door deze lijn via Groningen te laten lopen (en dan EU-subsidies hiervoor krijgen). Ook kan men de Wunderline die nog moet worden aangelegd upgraden.

De staatssececretaris kan met zo’n boekhoudersmentaliteit geen vluchten vervangen door de trein. Dus mag haar partij D66 niet tegen een (beperkte) groei van Schiphol zijn.

Niels de Vries|26.06.19|18:47

Met de bus… wat!? dat is toch niet eens een serieuze optie meer..

Eduard de Jong|27.06.19|11:04

‘Een snelle busverbinding’? Dit is een eigentijdse variant van: ‘is gehakt niet goed genoeg voor jullie’?

kees boer|27.06.19|19:59

Toch wel diepteleurstellend,ik zou daarom zeggen probeer de lange afstand buslijn Lelystad – Groningen op te waarderen met op sommige stukken eigen baan,dubbeldeksbussen,de knip in Emmeloord herstellen en een basis van halfuurdienst,dat moet zo maar geprobeerd worden te meer ook dat ik her en der toezeggingen heb van diverse provincies dat met de aanleg van de Zuiderzeelijn voor 2010 zou zijn begonnen………..

Wiebe Goossen|02.07.19|10:48

Het ziet ernaar uit dat koste wat kost Zwolle als draaischijf naar het noorden beschermd moet worden, maakt niet uit of snellere verbindingen mogelijk of zelfs noodzakelijk zijn!

Cedric Lemmer|05.07.19|20:31

De busverbinding Lelystad-Groningen kan nooit een serieuze optie worden. Met de auto van Lelystad naar Groningen doe je ongeveer 1:15 uur over. Met de trein duurt dit 1:27 of 1:50. Er is nu een busverbinding tussen Lelystad en Groningen met overstap in Emmeloord en soms ook in Heerenveen en deze duurt 2:16 tot 2:44. De snelste mogelijkheid nu is 2:16 zonder stop in Drachten. Met 1 halte in Heerenveen is dit nog steeds 2:08, met een stop in Drachten 2:12. Dus zelfs met HOV blijft het te langzaam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.