NS start proef met WhatsApp/sms-alert

Station Tilburg Centraal

Vanaf maandag 1 juli draait er een proef waarbij reizigers via WhatsApp of sms aan de NS kunnen melden dat ze zich onveilig voelen in de trein of op een station. De pilot zal zes maanden duren en plaatsvinden op Flirt-treinen en de stations Eindhoven, Tilburg en Breda.

NS doet de proef op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De aanpak stelt reizigers in staat direct met de NS Veiligheidscentrale in contact te treden. “Waar reizigers bijvoorbeeld via Twitter melding maken van dronken medereizigers, passagiers die meubilair vernielen of op een andere manier een onveilig gevoel veroorzaken, kan nu dezelfde melding (in stilte) gedaan worden via WhatsApp en later sms”, aldus NS in een toelichting.

Melding is maatwerk

De manier van melden verandert dus, maar de afhandeling van meldingen niet: “Elke melding is en blijft maatwerk.” De ene keer is het al genoeg om gehoord te worden, in andere gevallen is contact met de conducteur gepast. “Als het gaat om een melding waarbij directe ondersteuning gewenst is, zal assistentie ingeroepen worden van een flexibel Veiligheid & Service-team of politie. Uiteraard blijft de oproep om met 112 te bellen in situaties waarin spoedeisende hulp noodzakelijk is.”

Na half jaar geanalyseerd

De proef start maandag 1 juli op het traject Arnhem – Dordrecht. Vervolgens wordt de proef stap voor stap uitgebreid op de volgende trajecten en de drie stations: Ede-Wageningen – Arnhem, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Tilburg Universiteit – Weert en Roosendaal – Dordrecht. Daarna volgt de mogelijkheid om te melden via sms.Na een halfjaar worden de resultaten van de proef geanalyseerd en moet duidelijk worden of het WhatsApp/sms-alert een positief effect heeft op de veiligheid(sbeleving) in het openbaar vervoer.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “NS start proef met WhatsApp/sms-alert”

Roy Spaan|06.07.19|18:24

Het zou mooier zijn als we allemáál weer wat opener en eerlijker naar elkaar konden zijn over wat wel en niet acceptabel gedrag is. Maar de betaalde, getrainde medewerkers mogen daarin best het voorbeeld (blijven) geven.

Roy Spaan|06.07.19|18:22

Goed dat reizigers zich kunnen melden, maar wat is de effectiviteit hiervan? Als er zichtbaar en oplettend personeel aanwezig is, zouden mensen zich niet onveilig hoeven te voelen. en als die er niet zijn, hoe wordt dan een melding tijdig aangepakt?
Bovendien kan ik op één hand tellen, hoevaak ik OV medewerkers pro-actief heb zien ingrijpen bij potentiele herrieschoppers.
jongeren die elkaar nog net even de deur uit duwen. luide reizigers met blikken bier. Je hoeft geen helderziende te zijn…