Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

CDA vraagt om ingrijpen staatssecretaris bij Drielandentrein

Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) vraagt staatssecretaris Stientje van Veldhoven in gesprek te gaan met de Belgische autoriteiten over de plannen van de NMBS om een extra eigen trein te laten rijden op het traject van de Drielandentrein. Arriva wil eigenlijk al maanden rijden met deze trein, die op het traject Aken-Maastricht-Luik moet pendelen. Maar tot nog toe liggen de Belgen dwars en mag de trein België niet in. 

Sterker nog, onlangs berichtte dagblad De Limburger dat de NMBS zelf van plan is om een halfuursdienst te starten tussen Luik en Maastricht. Op dit moment kunnen reizigers één keer per uur met de trein reizen op dit traject en Arriva wil die frequentie verhogen naar eens per half uur als de Drielandentrein gaat rijden.

Met de eigen trein die eens per half uur rijdt, zou de Belgische vervoerder dus de concurrentie aangaan met Arriva. Daarom vraagt de CDA’er in vragen aan de staatssecretaris naar de precieze plannen en of zij bereid is dit aan te kaarten tijdens een overleg met de Belgische autoriteiten.

Grensoverschrijdend spoorvervoer

Amhaouch ziet deze Drielandentrein als een symbool voor grensoverschrijdend spoorvervoer. Hij hoopt dat die visie gedeeld wordt door Van Veldhoven, zodat zij bereid is om hier alle aandacht aan te geven en ervoor te zorgen dat de trein een succes wordt. Er wordt al langer getwijfeld of de trein dit jaar nog wel door zal kunnen rijden naar Luik.

Tot nog toe wordt de trein in België geweigerd omdat de Drielandentrein van Arriva niet is uitgerust met het nieuwe beveiligingssysteem waarom de zuiderburen vragen. Daarom vraagt Amhaouch zich ook af of plannen voor de treindienst van de NMBS ingegeven zijn door het feit dat de Arriva-trein niet is uitgerust met het juiste beveiligingssysteem en dus geweigerd wordt.

Arriva en de provincie Limburg blijven inzetten op een trein die drie landen met elkaar verbindt. Nadat de Belgische spoorminister François Bellot de toelating van de trein op het Belgische spoor te duur noemde, sprak gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg daarover zijn verbazing uit. Volgens hem is het door de eerder gemaakte afspraken helemaal niet mogelijk dat België met hogere kosten geconfronteerd zou worden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “CDA vraagt om ingrijpen staatssecretaris bij Drielandentrein”

Mediarail.be|05.07.19|17:16

De NMBS vroeg tot 2031 om een ​​monopolie, officieel om een ​​10-jarige visie te krijgen. Maar de waarheid is heel anders: als je het monopolie van de NMBS breek, breek je het land. De spoorweg is gebetonneerd in een wet die niemand in twijfel wil trekken.

Pat Rick|08.07.19|12:27

Vergeet niet de macht van de vakbonden in het land. Zij zullen niet toestaan dat andere vervoerders een (groot) deel van het treinverkeer mogen doen. Indien nodig zullen ze staken en wellicht hebben ze dit al informeel aan de minister laten weten. Een eigen treindienst past goed in idee van de vakbonden

Arco Sierts|09.07.19|11:32

@ Pat Rick : in dit geval was het de bedoeling dat NMBS-personeel de treindienst zou blijven rijden, dus dat argument gaat niet op.
Juist door het blokkeren van de Drielandentrein dreigt de situatie dat Arriva (al dan niet onder druk van de Provincie Limburg) toch zelf paden tussen staatsgrens en Luik gaat aanvragen. Dat kan Infrabel een tijdje frusteren, maar uiteindelijk zal men ze vanwege de geldende EU-regels wel moeten geven. Maar misschien zien de vakbonden die realiteit nog niet…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CDA vraagt om ingrijpen staatssecretaris bij Drielandentrein | OVPro.nl