Wonen boven spoorknooppunten stap dichterbij

NS, ProRail, het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Utrecht hebben woensdag een intentieovereenkomst ondertekend voor de bouw van woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal. Ook Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben interesse om in de stationsomgeving te gaan bouwen.

Het geld dat NS, ProRail en gemeenten met de kantoren en hotels verdienen, willen ze gebruiken om stations en stationsgebieden te moderniseren. “Onbenutte plekken die lang niet bereikbaar waren omdat er allerlei technische drempels waren, willen wij nu gezamenlijk gaan ontwikkelen. Dit initiatief draagt bij om het tekort aan woningen op te lossen”, aldus staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken na afloop van de bijeenkomst. Volgens hem is de druk op de woningmarkt nu zo groot, dat wonen vlak langs en boven het spoor in beeld komt.

“Die ruimtedruk heb je nodig”, stelt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed van de NS. Hij promoveerde in 2006 al op dit onderwerp. In Amsterdam is de ruimte zo schaars en de grondprijs zo hoog dat het ontwikkelen boven de sporen volgens hem rendabel is geworden. “Bovendien vinden meer en meer mensen het niet meer noodzakelijk om een auto te hebben”, stelt hij. Volgens de directeur bieden naast Amsterdam ook steden als Den Haag en Utrecht kansen voor de ‘nieuwe bouwgronden’.

Combinaties van functies

Wethouder Stationsgebied Victor Everhardt van Utrecht juicht de ontwikkeling toe. Hij wil op termijn een combinatie van allerlei functies op het spoor en denkt daarbij aan een combinatie van wonen, sporten, werken en een park. Operationeel directeur John Voppen van ProRail: “We moeten tot helder afspraken komen om te zorgen dat toekomstige omwonenden van het spoor minimale hinder hebben van treinverkeer. Denk aan wettelijke maatregelen tegen treintrillinghinder zoals geveerde funderingspalen en bouwafspraken over de positie van de bebouwing ten opzichte van het spoor.”

Alle partijen die woensdag de intentieverklaring hebben ondertekend, hebben beloofd mee te betalen aan de realisatie van de plannen. Een duidelijk tijdspad wordt nog niet genoemd, maar er wordt voorzichtig gedacht aan tien jaar.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Wonen boven spoorknooppunten stap dichterbij”

Pat Rick|11.07.19|12:06

Wat heeft de vorige parlementaire enquete ons geleerd? NS moet zich richten op de core-business (het rijden van treinen) en dat is niet vastgoed. Nu kan directeur vastgoed wel weer goede sier maken, maar er gaat geen trein meer op tijd rijden (eerder zijn meer vertragingen/stremmingen te verwachten bij bouwen boven het spoor)

Zolang NS niet beloftes kan waarmaken over de snelle trein naar Berlijn zouden ze niet hun aandacht moeten stoppen in Vastgoeddeals, waar ProRail slechte ervaringen heeft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.