NS zet oude dubbeldekkers vanwege hitte tijdelijk niet in

Flirt-sprinter op brug (foto: NS)

Vanwege de hoge temperaturen die komende week worden verwacht, heeft NS besloten om oudere dubbeldekkers zo veel mogelijk te vervangen door moderne sprinters met airco. Op dit moment heeft NS daarvoor voldoende reservetreinen achter de hand. Momenteel is al circa 95 procent van het totale aantal treinen uitgerust met een airco. 

Het gaat om de oude DDAR-treinen, die volgens de spoorvervoerder alleen in het uiterste geval zullen rijden. Deze treinen worden gewoonlijk met name ingezet als sprinter tussen Zwolle en Utrecht en tussen Apeldoorn en Enschede. NS laat weten dat de SGM-trein wel zal rijden, ook al ontbreekt ook hier een airco. Het verschil is echter dat in deze treinen de ramen nog open kunnen.

Airco’s

Er zijn nog maar weinig treinen van NS die geen airco hebben. De treinen van NS hebben in totaal 5.000 airco’s. In de warme dagen hebben die de hoogste prioriteiten; als er een airco defect raakt, gaat deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor. In deze periode werken er extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s.

Vanwege de hoge temperaturen nemen NS en infrabeheerder ProRail maatregelen. Zo worden reizigers geadviseerd om een flesje water mee te nemen, dat ze kunnen vullen bij watertappunten die ondertussen op circa negentig stations zijn geopend. Bovendien rijden er extra treinen naar Zandvoort aan zee, die indien nodig ook verlengd worden. ProRail laat extra storingsploegen klaarstaan en zet extra mankracht in op de verkeersleidingsposten.

Lees ook:

Treinairco’s krijgen prioriteit van NS vanwege hitte

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.