Passerende trein (foto: NS)

Overlast door hitte bleef aanhouden tijdens weekend

NS heeft zelfs in het afgelopen weekend nog ritten moeten schrappen door de hitte. Hoewel de temperaturen op zaterdag en zondag flink daalden, waren er ook op die dagen minder intercity’s beschikbaar. Een groot aantal treinen had te kampen met storingen door het warme weer en moesten hersteld worden. Maandagochtend ging de dienstregeling weer zoals gepland van start.

Met name de airco’s zijn de boosdoener. Door de extreme hitte kan de aandrijving van de treinen oververhit raken en het is dan niet langer mogelijk om verder te rijden. Omdat het ook in de nachten erg warm blijft, kunnen de systemen niet genoeg afkoelen. Bovendien meldt NS dat de airco’s in de treinen oververhit kunnen raken door het forse gebruik in deze dagen. Honderden monteurs hebben dit weekend gewerkt om de treinen weer te herstellen.

Problemen

Voornamelijk op vrijdag werden er veel treinen geschrapt. De dienstregeling moest worden uitgedund op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Amsterdam-Sittard, Amsterdam – Alkmaar, Amsterdam – Haarlem – Den Haag en Duivendrecht – Lelystad en Schiphol – Utrecht – Nijmegen bij. Maar ook dit weekend bleven er problemen tussen Amsterdam en Rotterdam, Amsterdam en Alkmaar, Den Haag Centraal en Amsterdam en tussen Amsterdam en Sittard.

Er werd enkele dagen gewaarschuwd voor problemen met de trein, het spoor of de technische onderdelen daaromheen weer aanwezig is door de hitte. Daarom stonden er extra medewerkers klaar, maar overlast voor reizigers was niet helemaal te voorkomen. Ook ProRail waarschuwde voor mogelijke problemen en adviseerde reizigers water mee te nemen in geval van problemen.

Airco’s

Het overgrote deel van de NS-treinen is uitgerust met een airco. Een dubbeldekker met zes rijtuigen heeft nu twee airco’s. Daarvan moet er minstens één werken – anders haalt NS de trein voor onderhoud van het spoor. “We hebben op dit moment continu 250 monteurs aan het werk die 24 uur per dag doorwerken om de treinen zo snel mogelijk weer op het spoor te krijgen”, aldus NS. Vorig jaar kregen de airco’s ook al prioriteit omdat het zo lang warm was.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.