Trein, brug, DB (foto: Deutsche Bahn)

86 miljard voor verbetering van Duitse spoorwegennet

De Duitse regering is van plan om 62 miljard euro in het gedeeltelijk vervallen spoorwegnetwerk van Deutsche Bahn te steken. Spoorvervoerder Deutsche Bahn draagt daar zelf nog eens 24,2 miljard euro aan bij. Volgens Andreas Scheuer, minister van Transport, hebben de regering en de vervoerder vrijdag ‘overeenstemming bereikt over de grootste spoorwegmodernisatie aller tijden in Duitsland’.

Dit meldt het Duitse medium Deutsche Welle. Hierdoor hoopt de regering onder andere dat de dienstverlening op het spoor zal toenemen. De laatste jaren worstelt de vervoerder met veel vertragingen en storingen en de punctualiteit laat dus te wensen over. Dit komt mede door de verouderde bruggen en overbelaste sporen. Met het geld kunnen 2.000 bruggen worden vernieuwd.

Meer reizigers

Bovendien moet deze investering zorgen voor extra treinreizigers. Het is de ambitie dat zowel het aantal passagiers als de hoeveelheid machinisten in 2030 is verdubbeld. “We zullen verouderde voorzieningen vervangen, de toegankelijkheid waarborgen en het beheer en de toestand van spoorbruggen verbeteren”, vertelde Scheuer. De modernisering van het spoor moet bijdragen aan de ambities voor het klimaat van Duitsland.

In de afgelopen jaren is weinig geïnvesteerd in het Duitse spoor en daardoor is ook weinig onderhoud gepleegd. Onlangs bleek dat in het eerste halfjaar van 2019 niet eens 80 procent van de treinen op tijd op de bestemming arriveert. Deutsche Bahn registreert een trein als op tijd wanneer hij niet meer dan zes minuten vertraging heeft. Wel groeide het aantal treinreizigers in de eerste zes maanden van 2019.

Financiën

Dit heeft echter volgens de Duitse omroep ARD geen positieve effecten op de winsten voor de spoorvervoerder. De passagiersgroei concentreert zich vooral op het langeafstandsverkeer. Bij het lokale treinverkeer en bijvoorbeeld vrachtverkeer-dochter DB Cargo gaat het veel minder goed. Met ‘slechts’ 757 miljoen euro lag de winst volgens persbureau Reuters 22 procent achter op de verwachtingen van het bedrijf. Toch houdt de vervoerder vast aan een winstverwachting aan het einde van het jaar van ongeveer 1,9 miljard euro.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “86 miljard voor verbetering van Duitse spoorwegennet”

Pat Rick|29.07.19|17:36

Het wordt politiek verkocht als de grootste investering ooit, maar volgens de Duitse rekenkamer is het niet eens genoeg om verdere achteruitgang van het spoornet te stoppen.

‘Op tijd’ is ook relatief: dit kan tot 6 minuten na de geplande aankomsttijd, dus de situatie is nu rooskleuriger dan geschetst.

Men wil spoorfrequenties verhogen, maar dit is ook relatief: Hamburg-Berlijn gaat bijv van 1 x per uur naar 2 x per uur. Een soort afgezwakte versie van Programma Hoogfrequent Spoor in Nederland

kees boer|04.08.19|19:44

Dit is tenminste een goed voorbeeld al dan kan dat uiteraard meer,deden ze maar bij ons ook zo

Rodney Luxenburg|24.08.19|07:38

Dus de DB is met hun optijd rijden nog véél slechter dan de NS en dan te bedenken dat er mensen zijn die graag de NS zien verdwijnen en de DB in Nederland zien rijden op het hoofdnet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.