Een NS-intercity op station Den Bosch naar Zwolle

NS gaat naast reisinformatie ook reclame tonen in treinen

Niet alleen op de stations maar ook in 137 treinen krijgen reizigers te maken met reclame. Volgende maand begint NS met een pilot waarbij advertenties van bedrijven te zien zijn op de schermen met informatie over onder meer reisbestemming, tussenstations en overstapmogelijkheden. Zo genereert de spoorvervoerder extra omzet.  

“In eerste instantie gaat het om één reclame per week, die hooguit één keer per vijf minuten te zien zal zijn”, zegt een woordvoerder. Tot nu toe liet NS op de schermen in de trein alleen reclame zien over eigen aanbiedingen naast leuke weetjes, natuur- en cultuurfoto’s. Er verandert voor de reiziger dus ook weinig. Waar na de reisinformatie nu bijvoorbeeld reclame te zien is voor een NS-abonnement, zal straks een advertentie te zien zijn van een andere partij.

Investeringen

NS gebruikt de opbrengsten naar eigen zeggen voor investeringen voor de reiziger. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanschaf van nieuwe treinen of vernieuwing van bestaande treinen. “Met deze inkomsten kunnen we het treinkaartje betaalbaar houden”, aldus de vervoerder. Daarnaast benadrukt de vervoerder al jaren te adverteren – bijvoorbeeld op de stations. De laatste tijd klonk een steeds hardere roep om ook in de trein te kunnen adverteren.

Overigens is het niet ongewoon dat er in OV-voertuigen reclame te zien. Veel streek- en stadsvervoerders doen dit namelijk al langer. Wel wil NS eerst goed onderzoeken wat dit betekent voor de reiziger. NS: “De advertenties moeten aansluiten bij de reisbeleving en bij NS. Zo worden er geen aanstootgevende advertenties getoond en alleen advertenties die door iedereen gezien kunnen worden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.