Negatief advies over plannen tijdelijke inzet oudere sprinters

Sprinter, station Almelo

Om problemen te voorkomen met gladheid in de herfst, heeft NS het plan om oudere sprinters van het type SGMm in te zetten voor het spoorvervoer tussen Groningen en Zwolle. Dit materieel heeft namelijk een Sandite-voorziening, die wordt gebruikt om gladheid te bestrijden. Maar de consumentenorganisaties in het Locov zijn geen voorstander van dit voorstel, omdat dit oudere sprintermaterieel slechter toegankelijk is.

NS heeft verschillende dienstregelingswijzigingen voor advies voorgelegd in het Locov, waaronder het voorstel voor tijdelijke wijziging van het materieeltype. De treindiensten tussen Groningen en Zwolle worden nu uitgevoerd met SNG-, DDZ- of ICM-materieel. De reizigersvertegenwoordigers vragen de spoorvervoerder dan ook of het mogelijk is om het SNG-materieel met de Sandite-installatie uit te rusten.

Sandite-installatie

Als wel tot inzet van het SGMm-materieel wordt besloten, zal de sprinter in de herfstperiode één minuut later aankomen in Zwolle, waardoor de de overstap op de sprinter richting Lelystad Centrum verloren gaat. Dit is nu vier minuten en zou straks dus maar drie minuten worden. De reizigersorganisaties adviseren NS dan om een minuut eerder uit Groningen te vertrekken, zolang dat niet ten koste gaat van aansluitingen op de bus en de aansluiting met treinen uit Veendam.

Sandite wordt gebruikt voor de bestrijding van gladheid door herfstbladeren op het spoor. Gladheid ontstaat in de herfst vanwege de combinatie van de bladeren, luchtvochtigheid en de temperatuur. In de herfst ligt de temperatuur rond de zes graden, een temperatuur waarbij vaak gladheid ontstaat. Gladheid kan vlakke plaatsen op wielbanden en schade aan de infrastructuur veroorzaken. Door het remmen gaat de trein glijden en worden de wielen glad gesleten. De slijtage zorgt voor schade en een afname van het reizigerscomfort.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Negatief advies over plannen tijdelijke inzet oudere sprinters”

kees boer|23.08.19|22:15

Ik weet wat dat is,herinner me vanaf medio 1959 – dus exact 60 jaar terug – verdween materieel ’54 van de een op de andere dag bij nieuwe dienstregeling en dat vond ik heel jammer

Arco Sierts|22.08.19|17:03

Huh?!? Ik dacht toch echt dat infrabeheer de verantwoordelijkheid van ProRail was! Laat ProRail die ouwe bak maar huren en zonder vervoer Sandite’en. Wat is dit voor poppekast?