Cees Anker en Bert Boerman-trein Keolis

Keolis onthult Cees Anker- en Bert Boerman-treinen

Voormalig Keolis-topman Cees Anker en gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel hebben sinds vrijdag een eigen trein rijden in de provincie Overijssel. De gepersonaliseerde Keolis-Blauwnettreinen zijn door beide heren feestelijk onthuld in Hengelo. Ze rijden de komende dertien jaar door de provincie Overijssel.

Anker was zeven jaar lang algemeen directeur bij vervoerder Keolis. Tijdens zijn afscheidsreceptie in juli van dit jaar ontving hij namens Keolis Blauwnet het symbolische cadeau dat één van de treinen naar hem vernoemd wordt. Onder zijn leiding werd Syntus een zelfstandige dochteronderneming geworden van de Keolis Group.

Groei

Met het winnen van diverse aanbestedingen wist de onderneming flink te groeien. Keolis won in 2015 de treindiensten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen in 2015. “Cees Anker heeft gedurende zijn loopbaan een belangrijke bijdrage geleverd aan het openbaar vervoer in Oost-Nederland, waarvan deze door de reiziger hoog gewaardeerde lijnen deel van uitmaken. Het is dan ook zijn verdienste dat wij een trein naar hem vernoemen”, aldus Emile Broersma, directeur Rail en Operations Support bij Keolis Nederland.

De onthulling van de ‘Bert Boerman-trein’ bleef tot het laatste moment onder de radar en kwam voor de aanwezigen dan ook als een verrassing. De keuze om ook een trein naar de gedeputeerde te vernoemen was een eenvoudig besluit. Broersma zegt hierover: “Bert Boerman levert in zijn functie als gedeputeerde een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe vervoersstromen in Overijssel. De eerste regionale Intercity op het traject Zwolle-Enschede is daar het toonbeeld van.”

Decentralisatie

Voor de komst van Keolis in december 2017 werd de treindienst decennialang door de NS geëxploiteerd. De decentralisatie van regionale spoorlijnen maakte het mogelijk voor private vervoerders om via openbare aanbestedingen mee te dingen naar regionale spoorconcessies. Anker: “Marktwerking heeft goede ontwikkelingen opgeleverd. Het biedt mogelijkheden om het regionaal openbaar vervoer te verbeteren. Kijk naar de verbindingen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Er rijdt nieuw, elektrisch treinmaterieel, de punctualiteit is verhoogd en de reistijd verkort.”

Uit cijfers van Keolis blijkt dat over het eerste halfjaar van 2019 een reizigersgroei van 5 procent is gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2018. De komst van de Intercity betekent een hogere reisfrequentie en snellere verbinding en is daarmee een prima alternatief voor de auto.

“Deze resultaten zijn een stimulans om nog beter te presteren voor onze reizigers”, aldus gedeputeerde Bert Boerman. “Als provincie investeren we daarin door met partners te werken aan een verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Enschede. Dat maakt uiteindelijk ook de inzet van een tweede Intercity mogelijk en het doortrekken van de lijn Zwolle-Münster.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Keolis onthult Cees Anker- en Bert Boerman-treinen”

Arco Sierts|25.08.19|14:36

Vreemd dat ChistenUnie-bestuurder Bert Boerman nog niet voor deze persoonsverheerlijking bedankt heeft. Want dergelijke politiek-bedrijfsmatige slijmjurkerij doet het afkalvende aanzien van het openbaar bestuur geen goed. Op deze manier wordt wederom het beeld bevestigd dat ‘De Hoge Heren’ vooral voor hun eigen eer en roem acteren. Het past in mijn beleving ook niet bij de Bijbelse uitgangspunten van Boermans’s partij. Zet er maar een verzetsheld op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.