NS en Arriva trein op station Nijmegen

Vaker voorrang voor Arriva-treinen op Maaslijn

NS-treinen of goederentreinen krijgen voortaan minder vaak voorrang op de treinen van Arriva op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Dit is een maatregel om de prestaties op de geplaagde lijn te verbeteren. Daarvoor zijn afspraken gemaakt tussen de regionale spoorvervoerder en infrabeheerder ProRail.

Dit meldt dagblad De Limburger naar aanleiding van een interview met adjunct-directeur Frank van Setten. Na analyse van de uitgevallen of vertraagde treinen, erkende ProRail dat Arriva vaak met hinder te maken krijgt, omdat gewacht moet worden op vertraagde goederentreinen uit Duitsland of op NS-treinen uit Eindhoven. Daarom heeft ProRail met die vervoerders hierover afspraken gemaakt. Tegelijkertijd is de spoorinfra aanzienlijk verbeterd. Alle kabels, seinen, relaiskasten en dergelijke zijn nog voor de zomer vernieuwd.

Effect

Om te voorkomen dat Arriva onverhoopt te maken krijgt met vertraging en uitval, hoeven treinen niet langer te wachten op een vertraagde NS-trein en de goederenvervoerders op dit traject moeten zich strikt aan de dienstregeling houden, zodat ze de Maaslijn niet meer hinderen. Volgens Van Setten hebben de afspraken nu al effect, terwijl ze nog maar zeer kort gelden.

De grootste problemen op de Maaslijn zijn te wijten aan de vertraging van het elektrificeringsproces van de lijn en het enkelspoor. De vervoerder heeft een extra spitstrein ingevoegd vanwege de drukte, maar daar zijn vaak problemen mee door krapte vanwege het enkelspoor. Arriva heeft daarom, na overleg met de opdrachtgever provincie Limburg, die rit uit de dienstregeling gehaald. Daarvoor zijn er in de ochtendspits tussen Nijmegen en Cuijk, daar ligt dubbelspoor, twee tussenritten toegevoegd.

Keren in Reuver

Arriva heeft ook bekeken hoe het kan optreden als er toch vertraging optreedt. Daarom is nu besloten om de trein in zo’n geval niet langer te keren in Reuver, maar gewoon door te rijden naar Roermond. “Door deze maatregel worden de reizigers ten zuiden van Reuver niet geconfronteerd met rituitval. De trein zal weliswaar met vertraging weer vertrekken vanuit Roermond”, aldus de vervoerder.

Als aanvulling hierop wordt voortaan bij Venlo meteen een nieuw treinstel klaar gezet. Die trein vertrekt daar op tijd zodat de opgelopen vertraging niet verder doorwerkt in de dienstregeling. Het domino-effect van uitval en vertraging waarmee de Maaslijn eerder te maken had, wordt zo verminderd. Tegelijkertijd zet Arriva op de stations van Cuijk, Boxmeer en Mook-Molenhoek tijdelijk instaphulpen in die de reizigers wijzen op de stellen waarin nog ruimte beschikbaar is, zodat het instappen/uitstappen vlot gaat.

Reiziger

Hiernaast gaat Arriva de reiziger beter informeren over hinder op de Maaslijn door een speciale app en zal een manager die hiervoor speciaal is aangesteld de lijn doorlopend in de gaten houden. Dit zijn maatregelen die de betrouwbaarheid en tevredenheid moeten verbeteren, al blijft elektrificatie een speerpunt voor Arriva. Dit zou eigenlijk al volgend jaar moeten gebeuren, maar is door problemen uitgesteld tot 2024.

Over de financiering is pas kort geleden een akkoord bereikt. Eigenlijk was voor het project 154,6 miljoen euro uitgetrokken, maar nu wordt er 213 miljoen euro neergeteld. Het Rijk draait daarbij op voor in totaal 60 miljoen euro, terwijl Limburg 99,9 miljoen betaalt, Noord-Brabant 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen. Daarnaast wordt het Rijk gelijkwaardig risicodragend. Eerder was de provincie Limburg nog aanspreekbaar voor 80 procent.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Vaker voorrang voor Arriva-treinen op Maaslijn”

kees boer|24.08.19|21:42

Het blijkt opnieuw dat het diep en dieptreurig is dat de elektrificatie van de Maaslijn en spoorverdubbeling steeds maar uitblijft maar dat er destijds wel geld was voor de omstreden A 73 zodat de auto bevoordeeld werd ten opzichten van de trein die echt doorgedramd werd zoals tunnels,twee keer de Maas kruisen en verplaatsing van station Swalmen

Arco Sierts|25.08.19|14:59

@ Kees: we leven in een democratie, niet in een dictatuur. Aangezien veel meer mensen belang hebben bij de A73 dan bij verbetering van het spoor, kan je uitkomst al vooraf voorspellen.

Ik denk ook dat je moet constateren dat het gebrek aan regionale lobby, visie en leiderschap dit project zo lang heeft opgehouden. Lijnen als Groningen-Leeuwarden, Zwolle-Enschede, Enschede-Gronau en Almelo-Hardenberg zijn allemaal (veel) eerder aangepakt dat de Maaslijn.

Arco Sierts|25.08.19|16:06

“Van Setten noemt een volledige verdubbeling van het spoor dan ook de echte oplossing voor een goede betrouwbaarheid op de Maaslijn”

… wat duidelijk maakt dat ook Van Setten een onderbuik-spoorsysteemdenker is ipv echt vakdeskundig, want voor een hoge betrouwbaarheid is doorgaand dubbelspoor aperte nonsens! Betrouwbaar materieel en dito infra (wissels/beveiliging) is vele malen belangrijker. Meer dubbelspoor is nuttig tbv doorgaande sneltreinen – maar leidt ook tot doorgaande goederentreinen.

Ibo De Joode|27.08.19|13:13

@Arco: Gebrek aan regionale lobby cs geldt ook voor Groningen-Leeuwarden. Woon inmiddels ruim 10 jaar in Franeker en Groningen-Leeuwarden nog steeds niet gereed. Wel in die 10 jaar prachtige autowegen zien bouwen: traverse Harlingen; Haak Leeuwarden; Centrale As naar Dokkum etc. “MET” veel compensatie geld van de afgeblazen Zuiderzeelijn.

Jules Vismale|03.11.19|21:53

Ik hoop nog steeds dat de Maaslijn vrijwel voor 100%. wordt verdubbelt en geëlektrificeerd wordt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.