NS verwacht 1,7 miljoen reizigers extra in september

Reizigers, drukte, treinstation Tilburg
Volle treinen waren voor veel reizigers in december een reden om een klacht in te dienen bij Rover. ProMedia / Inge Jacobs

NS verwacht in de maand september 36,7 miljoen reizigers te vervoeren – opnieuw een record. Dat is namelijk bijna 5 procent meer dan een jaar eerder, toen de spoorvervoerder nog 35 miljoen mensen verwachtte te vervoeren. NS verlengt daarom de treinen tussen Den Haag en Leiden, Rotterdam en Amsterdam en tussen Den Haag en Eindhoven, zodat er nog eens 200 extra zitplaatsen bijkomen. 

Al jaren is september de drukste maand voor NS, maar zowel in september 2018 en september 2017 stelde NS 35 miljoen reizigers te vervoeren. In 2017 was dit inderdaad een forse groei, omdat er 33,3 miljoen passagiers werden verwacht. De vervoerder waarschuwde daarbij dat de grenzen van de capaciteit in zicht kwamen. Ook onlangs luidde NS de noodklok: het verlengen van treinen is namelijk over een paar jaar niet meer mogelijk en de dienstregeling kan nauwelijks nog worden uitgebreid.

Maatregelen tegen drukte

Om op korte termijn de problemen te beperken, worden dus treinen verlengd en is bij ProRail een verzoek ingediend om het aantal ritten vanaf de dienstregeling 2020 uit te breiden. Bovendien heeft NS meer materieel aangeschaft. Afgelopen december startte NS met instroom van 202 nieuwe sprinters, waarvan er nu 42 op het spoor rijden. In september komen er nog eens vijf nieuwe sprinters bij en vanaf 2021 ook nog eens 79 nieuwe intercity’s met 25.000 zitplaatsen.

Bovendien worden reizigers geadviseerd gebruik te maken van de zitplaatszoeker, die op steeds meer ritten beschikbaar is en zo veel als mogelijk de spits te mijden. De meeste spitsdrukte verwacht NS op de volgende vijf trajecten: Haarlem – Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal -Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal – Leiden Centraal, Ede-Wageningen – Utrecht Centraal, Amersfoort – Utrecht Centraal. NS informeert reizigers per e-mail en met posters over mogelijke alternatieven om de drukste treinen te kunnen mijden.

Langere perrons

Verder zou NS graag langere perrons zien, omdat dit de mogelijkheid biedt om de treinen te verlengen. Daarvoor is al een verzoek ingediend bij ProRail. NS wil de treinen met 20 procent kunnen verlengen op de drukste delen van de trajecten:

1. Zwolle – Harderwijk – Utrecht

2. Uitgeest – Amsterdam

3. Dordrecht – Den Haag HS – Schiphol – Amsterdam Zuid-Lelystad

4. Hoorn – Alkmaar – Uitgeest – Haarlem – Amsterdam Centraal

5. Vlissingen – Dordrecht – Rotterdam – Leiden – Haarlem – Amsterdam Centraal

Lees ook:

NS: spoor nog sneller vol dan gedacht
NS waarschuwt voor drukte op Zuid en HSL in drukste maand
‘Nederlandse spoor bereikt grenzen van capaciteit’
Minder klachten over drukke treinen ondanks drukste maand ooit

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.